ناراحتی عایشه از محبت پیامبر(ص) به حضرت زهرا سلام الله علیها [مصادر شیعه]
ناراحتی عایشه از محبت پیامبر(ص) به حضرت زهرا سلام الله علیها [مصادر شیعه]
دشمنی عایشه با خاندان اهل بیت علیم السلام به حدی بود که حتی نمی توانست محبت پیامبر صلی الله علیه و آله را نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها ببیند، چنانچه امام صادق علیه السلام به این مسئله اشاره کرده اند
علی بن ابراهیم قمی رضوان الله علیه در تفسیرش با سند معتبر می نویسد:
حَدَّثَنِی أَبِی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِیِّ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) یُکْثِرُ تَقْبِیلَ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها) فَأَنْکَرَتْ ذَلِکَ عَائِشَةُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) یَا عَائِشَةُ إِنِّی لَمَّا أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَأَدْنَانِی جَبْرَئِیلُ مِنْ شَجَرَةِ طُوبَی وَ نَاوَلَنِی مِنْ ثِمَارِهَا فَأَکَلْتُ فَحَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ مَاءً فِی ظَهْرِی فَلَمَّا هَبَطْتُ إِلَی الْأَرْضِ وَاقَعْتُ خَدِیجَةَ فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ فَمَا قَبَّلْتُهَا قَطُّ إِلَّا وَجَدْتُ رَائِحَةَ شَجَرَةِ طُوبَی مِنْهَا
امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله فاطمه را زیاد می بوسید، عایشه از این کار اظهار ناراحتی می کرد، پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: ای عایشه! در آن شبی که مرا به آسمان بردند، داخل بهشت شدم، جبرئیل دست مرا گرفته نزدیک درخت طوبی برد و مقداری از میوه آن را به من داد، پس از خوردن آن میوه، نطفه ای در پشت من به هم رسید، هنگامی که به زمین بازگشتم با خدیجه همبستر شدم و او به دخترم فاطمه باردار شد، پس هیچ گاه فاطمه را نبوسیدم مگر آن که بوی درخت طوبی را از او استشمام کرده ام
تفسیر القمی.ج2 ص519.ط موسسة الامام المهدی(ع)
بحارالانوار.ج8 ص120.ط دار احیاء التراث العربی
بررسی سند روایت
علی بن ابراهیم (مولف کتاب)
علی بن إبراهیم بن هاشم ثقة فی الحدیث ثبت معتمد صحیح المذهب
رجال النجاشی.ص260.ط موسسة النشر الاسلامیابراهیم
بن هاشم
أقول: لا ینبغی الشک فی وثاقة إبراهیم بن هاشم ، ویدل على ذلک عدة أمور: الاول - أنه روى عنه ابنه علی فی تفسیره کثیرا ، وقد التزم فی أول کتابه بأن ما یذکره فیه قد انتهى إلیه بواسطة الثقات، وتقدم ذکر ذلک فی ( المدخل) المقدمة الثالثة . الثانی- أن السید ابن طاووس ادعى الاتفاق على وثاقته، حیث قال عند ذکره روایة عن أمالی الصدوق فی سندها إبراهیم بن هاشم: "ورواة الحدیث ثقات بالاتفاق ". فلاح السائل: الفصل التاسع عشر ، الصفحة 158 .الثالث - أنه أول من نشر حدیث الکوفیین بقم . والقمیون قد اعتمدوا على روایاته ، وفیهم من هو مستصعب فی أمر الحدیث، فلو کان فیه شائبة الغمز لم یکن یتسالم على أخذ الروایة عنه ، وقبول قوله
هیچ تردیدی در وثاقت ابراهیم بن هاشم وجود ندارد به دلیل آنکه اولا: فرزند او (علی بن ابراهیم) در تفسیرش از او روایت کرده است و او ملتزم شده که از افراد مورد وثوق در تفسیرش روایت کند، ثانیا: سید بن طاووس ادعا کرده که وثاقت ابراهیم بن هاشم اجماعی است، ثالثا: او اولین نفری بوده که احادیث اهل بیت علیهم السلام را در قم آورده، و قمی ها به روایات او اعتماد داشتند این در حالی است که در میان قمی ها افرادی بودند که در امر حدیث سخت گیر بودند، و اگر او را مورد اعتماد نمی دانستند، این چنین احادیث او در میان آنان مورد قبول نبود
معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة.ج1 ص291.ط موسسة الامام الخوئی الاسلامیة
الحسن بن محبوب
الحسن بن محبوب السراد ثقة و کان جلیل القدر، یعد فی الأرکان الأربعة فی عصره
الفهرست.ص96.ط موسسة نشر الفقاهة
علی ابن رئاب
علی بن رئاب الکوفی ثقة جلیل القدر
الفهرست.ص151.ط موسسة نشر الفقاهة
ابو عبیدة الحذاء
زیاد بن عیسی أبو عبیدة الحذاء ثقة ... و قال سعد بن عبد الله الأشعری: و من أصحاب أبی جعفر أبو عبیدة و هو زیاد بن أبی رجاء کوفی ثقة
رجال النجاشی.ص170.ط موسسة النشر الاسلامی
همانطور که ملاحظه کردید سند روایت معتبر است
"یا فاطمة الزهراء سلام الله علیها"