کلام آلوسی در فضیلت حضرت زهرا(س) بر تمام زنان گذشته و آینده[مصادر اهل سنت]
کلام آلوسی در فضیلت حضرت زهرا(س) بر تمام زنان گذشته و آینده[مصادر اهل سنت]
در فضیلت خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها که جای هیچ گونه شک و شبهه ای نیست زیرا هم در کتب شیعه و هم اهل سنت، در احادیث بسیار زیاد پیامبر(ص) برتری ایشان را با تعابیر مختلف بیان فرموده اند، در این مطلب قصد داریم فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها را از زبان مفسر نامی و مشهور اهل سنت آلوسی بغدادی برای شما بیان کنیم
آلوسی در روح المعانی می نویسد:
أن فاطمة البتول أفضل النساء المتقدمات و المتأخرات من حیث إنها بضعة رسول الله صلّى الله تعالى علیه وسلم بل و من حیثیات أخر أیضا...و هذا سائغ على القول بنبوة مریم أیضا إذ البضعیة من روح الوجود و سید کل موجود لا أراها تقابل بشیء
همانا فاطمه ی بتول، افضل زنان گذشته و آینده است، از این حیث که حضرت زهرا(س) پاره تن و پاره وجود رسول خداست، بلکه از حیث های دیگر هم افضل زنان است... حتی بنابر قول به اینکه حضرت مریم نبی باشد، باز حضرت زهرا چون بضعه پیغمبر است بر او افضلیت دارد، زیرا بضعیت از روح وجود است و من ندیدم سید یک وجودی با چیزی مقایسه بشود
روح المعانی.ج2 ص149.ط دارالکتب العلمیة
و در ادامه می نویسد:
و من هنا یعلم أفضلیتها على عائشة رضی الله تعالى عنها الذاهب إلى خلافها الکثیر محتجین بقوله صلى الله تعالى علیه وسلم:خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء» و قوله علیه الصلاة و السلام: فضل عائشة على النساء کفضل الثرید على الطعام
و از این بیان، افضیلت حضرت زهرا(س) بر عائشه نیز مشخص می شود. هر چند خیلی ها خلاف این نظر را معتقد هستند و دلیل شان بر افضلیت عایشه بر حضرت زهرا(س) را کلام پیغمبر(ص) می دانند که فرمود: دو سوم دین خود را از عایشه بگیرید. و نیز فرمود: برتری عایشه بر دیگر زنان، برتری نان تلیت شده در آبگوشت است بر دیگر غذاها
و أنت تعلم ما فی هذا الاستدلال و أنه لیس بنص على أفضلیة الحمیراء على الزهراء، و أما أولاً فلأن قصارى ما فی الحدیث الأول على تقدیر ثبوته إثبات أنها عالمة إلى حیث یؤخذ منها ثلثا الدین، و هذا لا یدل على نفی العلم المماثل لعلمها عن بضعته علیه الصلاة و السلام
و تو ایراد این استدلال بر برتری عایشه را می دانی، و اینکه این مطلب دلیل برتری عایشه بر حضرت زهرا(س) نیست. زیرا نهایت چیزی که می توان گفت درباره حدیث «خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء» آن هم اگر صحت این حدیث ثابت بشود، این است که این حدیث بر عالم بودن عایشه دلالت می کند، به اندازه ای که بشود دو سوم دین را از او گرفت. و این بر نفی علم مشابه از حضرت زهرا دلالت نمی کند
آلوسی می گوید: اینکه پیغمبر(ص) فرمود دو سوم دین خود را از عایشه بگیرید، فضیلتی بر زهرا(س) نیست، زیرا ایشان می دانست که دخترش مدت زیادی زنده نمی ماند، و اگر می دانست که زهرا(س) بیشتر عمر می کند حتماً می گفت که تمام دین خود را از زهرا(س) بگیرید:
و لعلمه صلى الله تعالى علیه وسلم أنها لا تبقى بعده زمنا معتدا به یمکن أخذ الدین منها فیه لم یقل فیها ذلک، و لو علم لربما قال: خذوا کل دینکم عن الزهراء
در ثانی پیغمبر می دانست که حضرت زهرا(س) بعد از خودش زمان زیادی زنده نمی ماند که ممکن باشد مردم دین خود را از او بگیرند، و اگر می دانست، چه بسا می گفت تمام دین خود را از زهرا(س) بگیرید
و عدم هذا القول فی حق من دل العقل والنقل على علمه لا یدل على مفضولیته و إلا لکانت عائشة أفضل من أبیها رضی الله تعالى عنه لأنه لم یرو عنه فی الدین إلا قلیل لقلة لبثه و کثرة غائلته بعد رسول الله صلى الله تعالى علیه وسلم
و نگفتن این کلام در حق کسی که عقل و نقل دلالت بر علم او می کند دلالت بر مفضول بودنش ندارد، و گر نه باید عایشه از پدرش ابوبکر افضل باشد چرا که از ابوبکر، به خاطر کمتر زنده ماندن بعد از پیغمبر(ص)، احادیث دینی کمتری نقل شده است
قوله علیه الصلاة و السلام: «إنی ترکت فیکم الثقلین کتاب الله تعالى و عترتی لا یفترقان حتى یردا على الحوض» کیف لا و فاطمة رضی الله تعالى عنها سیدة تلک العترة
اینکه پیغمبر(ص) فرمود: من در میان شما دو چیز گرانبها را به یادگار می گذارم کتاب خدا و عترتم و این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد بشوند، و چگونه فاطمه (س) افضل نساء نباشد در حالی که فاطمه(س) سیده آن عترت است
روح المعانی.ج2 ص150.ط دارالکتب العلمیة