عمربن الخطاب، زبیر بن عوام (صحابی) را را عامل فساد و تباهی و خسران اصحاب پیامبر(ص) می داند [مصادر اهل سنت]
عمربن الخطاب، زبیر بن عوام (صحابی) را را عامل فساد و تباهی و خسران اصحاب پیامبر(ص) می داند [مصادر اهل سنت]
یکی از افسانه هایی که مخالفین شیعه با تمام وجود آن را در کتب خود طرح کرده و به دفاع از آن می پردازند، عدالت تمامی صحابه (صد و چهارده هزار نفر) می باشد که البته در این ادعا حتى یک دلیل معتبر و بدون نقص و نقض قرآنی و روایی ندارند! و تنها با تمسک به احساسات و تدلیس در نقل آیات و روایات، و سانسور شدید اختلافات صحابه سعی می کنند آن را منطقی و صحیح جلوه دهند! این ادعای باطل در حالی صورت می گیرد که اختلافات بسیار زیادی بین صحابه بوده (تا حد تکفیر و قتل و جنگ و سب و لعن) که همه ی این اختلاف و حقایق تاریخی، نظریه ی افسانه ای عدالت تمامی صحابه را ساقط می کند
حاکم نیشابوری در کتاب "المستدرک" با سند صحیح می نویسد:
وَحَدَّثَنَا أَبُو عَلِیٍّ الْحَافِظُ، ثنا الْهَیْثَمُ بْنُ خَلَفٍ الدُّورِیُّ، ثنا إِسْمَاعِیلُ بْنُ مُوسَى السُّدِّیُّ، ثنا عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ، ثنا إِسْمَاعِیلُ بْنُ أَبِی خَالِدٍ، عَنْ قَیْسِ بْنِ أَبِی حَازِمٍ قَالَ: جَاءَ الزُّبَیْرُ إِلَى عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ یَسْتَأْذِنُهُ فِی الْغَزْوِ، فَقَالَ عُمَرُ: «اجْلِسْ فِی بَیْتِکَ فَقَدْ غَزَوْتَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ» ، قَالَ: فَرَدَّدَ ذَلِکَ عَلَیْهِ، فَقَالَ لَهُ عُمَرُ فِی الثَّالِثَةِ أَوِ الَّتِی تَلِیهَا: «اقْعُدْ فِی بَیْتِکَ، فَوَاللَّهِ إِنِّی لَأَجِدُ بِطَرَفِ الْمَدِینَةِ مِنْکَ وَمِنْ أَصْحَابِکَ أَنْ تَخْرُجُوا، فَتُفْسِدُوا عَلَى أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ
قیس بن ابی حازم می گوید: زبیر پیش عمر بن الخطاب آمد در حالی که از او برای جنگیدن اجازه می گرفت، عمر بن الخطاب گفت: در خانه ات بنشین، تو همراه رسول خدا(ص) جنگیده ای، عمر بن الخطاب این سخن را برای زبیر در مرتبه سوم یا بیشتر تکرار کرد و گفت: در خانه ات بنشین که به خداوند سوگند من می بینم که تو و اصحابت در اطراف مدینه خارج می شوید و در بین اصحاب پیامبر(ص) باعث فساد و تباهی و خسران می شوید
المستدرک علی الصحیحین.ج3 ص129.ط دار الکتب العلمیة
شمس الدین ذهبی سند روایت را صحیح می داند:
صحیح
قضاوت با شما!