عمر بن الخطاب و آرزوی داشتن فضائل امیرالمومنین علیه السلام [مصادر اهل سنت]
عمر بن الخطاب و آرزوی داشتن فضائل امیرالمومنین علیه السلام [مصادر اهل سنت]
کثرت فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام هم در کتب شیعه و هم در کتب اهل سنت به وفور در روایات دیده می شود، این بار نیز از زبان عمر بن الخطاب فضائلی را به نمایش می گذاریم که وی حسرت داشتن آن فضائل را می خورد
احمد بن حنبل در "فضائل الصحابة" با سند صحیح می نویسد:
حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ طَیْفُورٍ، قثنا قُتَیْبَةُ، نا یَعْقُوبُ، عَنْ سُهَیْلِ بْنِ أَبِی صَالِحٍ، عَنْ أَبِیهِ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ، قَالَ: «لَقَدْ أُوتِیَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ثَلاثًا، لأَنْ أَکُونَ أُوتِیتُهَا أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ إِعْطَاءِ حُمْرِ النَّعَمِ جِوَارُ رَسُولِ اللَّهِ فِی الْمَسْجِدِ، وَالرَّایَةُ یَوْمَ خَیْبَرَ، وَالثَّالِثَةُ نَسِیَهَا سُهَیْلٌ
عمر بن الخطاب گفت: به على بن ابى طالب علیه السلام سه ویژگی داده شده است که اگر من آنها را داشتم، از داشتن شترهاى سرخ مو برایم بهتر بود: همسایگى رسول خدا(ص) در مسجد، دادن پرچم در روز خیبر، سومى را سهیل فراموش کرد
فضائل الصحابة.ج2 ص819.ط دار ابن الجوزی
بررسی سند روایت
علی بن طیفور
علی بن طیفور بن غالب أبو الحسن النسوی... وکان ثقة
تاریخ بغداد.ج11 ص442.ط دار الکتب العلمیة
قتیبة بن سعید بن جمیل
از روات بخاری و مسلم
قتیبة بن سعید بن جمیل بفتح الجیم بن طریف الثقفی أبو رجاء البغلانی... ثقة ثبت من العاشرة مات سنة أربعین عن تسعین سنة ع
تقریب التهذیب.ص454.ط دار الرشید
یعقوب بن عبدالرحمن
از روات بخاری و مسلم
یعقوب بن عبد الرحمن بن محمد بن عبد الله بن عبد القاری بتشدید التحتانیة المدنی نزیل الإسکندریة حلیف بنی زهرة ثقة من الثامنة مات سنة إحدى وثمانین خ م د ت س
تقریب التهذیب.ص608.ط دار الرشید
سهیل بن ذکوان
از روات بخاری و مسلم
سهیل بن أبی صالح ذکوان السمان ع أحد العلماء الثقات وغیره أقوى منه وقد روى عنه مالک قال البخاری سمعت علیا یقول کان قد مات له أخ فوجد علیه فنسی کثیرا من حدیثه قال الحاکم قد یجد المتبحر فی الصنعة ما ذکره علی أخرجه مسلم فی الأصول وفی الشواهد
ذکر اسماء من تکلم فیه وهو موثق.ج1 ص96.ط مکتبة المنار
ذکوان ابوصالح
از روات بخاری و مسلم
ذکوان أبو صالح السمان الزیات المدنی ثقة ثبت وکان یجلب الزیت إلى الکوفة من الثالثة مات سنة إحدى ومائة ع
تقریب التهذیب.ص203.ط دار الرشید
بنابر این سند روایت صحیح است و هیچ اشکالی در سند روایت وجود ندارد، هچنان که محقق کتاب"وصی الله بن محمد عباس" سند روایت را صحیح می داند
در روایت آمده بود که "سهیل بن ذکوان" فضیلت سوم را فراموش کرده است، همین روایت را سیوطی با سندی دیگر نقل کرده است که در آنجا به فضیلت سوم اشاره شده است
سیوطی در "تاریخ الخلفاء" و ابن حجر در "الصواعق المحرقة" می نویسند:
واخرج أبو یعلى عن أبی هریرة قال قال عمر بن الخطاب لقد أعطى على ثلاث خصال لأن تکون لی خصلة منها أحب إلی من أن أعطى حمر النعم فسئل وما هن قال تزوجه ابنته فاطمة وسکناه المسجد لا یحل لی فیه ما یحل له والرایة یوم خیبر وروى أحمد بسند صحیح عن ابن عمر نحوه
ابویعلى از طریق ابوهریره نقل کرده است که عمر بن خطاب گفت: به على علیه السلام سه ویژگى داده شده که اگر یکى از آنها را داشتم، براى من از داشتن شتران سرخ مو بهتر بود. سؤال شد که آنها ویژگىها چه بود؟ گفت: رسول خدا(ص) او را به همسرى فاطمه(س) دخترش درآورد، او را در مسجد جاى داد که براى او سکونت در مسجد جایز بود و براى من جایز نبود، و دادن پرچم در روز خیبر. احمد همین روایت را به صورت دیگر از عبد الله بن عمر با سند صحیح نقل کرده است
تاریخ الخلفاء.ص138.ط دار ابن حزم
الصواعق المحرقة.ج2 ص373.ط دار الوطن