قرآن معجزه نیست و می توان مثل آن آورد[مصادر اهل سنت]
قرآن معجزه نیست و می توان مثل آن آورد[مصادر اهل سنت]
ابوالحسن اشعری یکی از بزرگترین علمای تاریخ اهل سنت است که اکثریت اهل سنت در عصر حاضر در اعتقادات پیرو ابوالحسن اشعری هستند،نکته قابل توجه این که از وی کلامی درباره قرآن کریم صادر شده که جزء کفر صریح چیز دیگری نمیشود بر آن اطلاق کرد
وَکَانَ لشیخهم الْأَشْعَرِیّ فِی إعجاز الْقُرْآن قَولَانِ أَحدهمَا کَمَا یَقُول الْمُسلمُونَ أَنه معجز النّظم وَالْآخر إِنَّمَا هُوَ المعجز الَّذِی لم یُفَارق الله عز وَجل قطّ وَالَّذِی لم یزل غیر مَخْلُوق وَلَا نزل إِلَیْنَا وَلَا سمعناه قطّ وَلَا سَمعه جِبْرِیل وَلَا مُحَمَّد عَلَیْهِمَا السَّلَام قطّ وَأما الَّذِی یقْرَأ فِی الْمَصَاحِف ونسمعه فَلَیْسَ معجزا بل مَقْدُور على مثله وَهَذَا کفر صَحِیح وَخلاف لله تَعَالَى وَلِجَمِیعِ أهل الْإِسْلَام
ابن حزم می گوید : و شیخ اشعری آن ها در مورد قرآن دو قول داشت.یکی همان چیزی که مسلمانان می گویند که قرآن از جهت لفظ و فصاحت معجزه است و کلام دیگر او این که قرآن معجزه ای است که هرگز جدای از خداوند نبوده است و هرگز مخلوق نبوده است و قبلا بر ما نازل نشده است و آن را هرگز قبلا نشنیده ایم و جبرئیل نیز قبلا آن را نشنیده است و پیامبر نیز قبلا آن را نشنیده است و اما آن قرآنی که در مصاحف و کتب خوانده می شود و آن را می شنویم معجزه نیست بلکه می توان مانند آن را آورد. ابن حزم می گوید : و این کلام کفر آشکار است و خلاف سخن خداوند و تمامی مسلمانان است
الفصل فی الملل و الاهواء و النحل،ج5،ص76 ط دار الجیل
جایگاه ابوالحسن اشعری در میان اهل سنت:
شمس الدین ذهبی می نویسد:
الأَشْعَرِیُّ عَلِیُّ بنُ إِسْمَاعِیْلَ بنِ إِسْحَاقَ العَلاَّمَةُ، إِمَامُ المُتَکَلِّمِین
سیر اعلام النبلاء.ج15 ص85.ط موسسة الرسالة
همچنین زرکلی درباره او می نویسد:
علی بن إسماعیل بن إسحاق، أبو الحسن، من نسل الصح أبی أبی موسى الأشعری: مؤسس مذهب الأشاعرة. کان من الأئمة المتکلمین المجتهدین
الاعلام.ج4 ص263.ط دار العلم للملایین