مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

محمد بن جعفر الکتانی: ابن خلدون اشتباه کرده، روایات مهدویت متواتر است [مصادر اهل سنت]


محمد بن جعفر الکتانی از محدثین اهل سنت در کتاب "نظم المتناثر" در رد کلام ابن خلدون می نویسد که روایات مهدویت متواتر است، پس انکار آن شایسته نیست:


وتتبع ابن خلدون فی مقدمته طرق أحادیث خروجه مستوعباً لها على حسب وسعة فلم تسلم له من علة لکن ردوا علیه بأن الأحادیث الواردة فیه على اختلاف روایاتها کثیرة جداً تبلغ حد التواتر وهی عند أحمد والترمذی وأبی داود وابن ماجه والحاکم والطبرانی وأبی یعلى الموصلی والبزار وغیرهم من دواوین الإسلام من السنن والمعاجم والمسانید وأسندوها إلى جماعة من الصحابة فإنکارها مع ذلک مما لا ینبغی والأحادیث یشد بعضها بعضاً ویتقوى أمرها بالشواهد والمتابعات وأحادیث المهدی بعضها صحیح وبعضها حسن وبعضها ضعیف وأمره مشهور بین الکافة من أهل الإسلام على ممر الأعصار وأنه لا بد فی آخر الزمان من ظهور رجل من أهل البیت النبوی یؤید الدین ویظهر العدل ویتبعه المسلمون ویستولی على الممالک الإسلامیة ویسمى بالمهدی


ابن خلدون در مقدمه خودش طریق های روایات خروج حضرت مهدی (علیه السلام) را به اندازه توان خودش تحقیق کرده و هیچ روایتی را بدون اشکال نگذاشته است. ولی علماء سخن او را رد کرده و گفته اند که روایات وارده در این زمینه با اختلافاتی که دارد، بسیار زیاد است و به حد تواتر می رسد. این روایات را احمد، ترمذی، ابو داود، ابن ماجه، حاکم، طبرانی، ابو یعلی، بزار و دیگران در کتاب های سنن، معاجم و مسانید نقل کرده اند و آن ها را به گروهی از صحابه نسبت داده اند. بنابراین انکار آن ها شایسته نیست و این احادیث با توجه به شواهد و متابعاتی که دارد، همدیگر را تقویت می کنند. برخی از احادیث مهدویت صحیح، برخی حسن و برخی ضعیف هستند. مساله مهدویت بین تمام مسلمانان در تمام زمان ها مشهور است که حتما در آخرالزمان مردی از اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و اله) ظهور می کند، دین را تقویت و عدالت را آشکار می کند. مسلمانان او را همراهی کرده و بر تمام ممالک اسلامی حکومت خواهد کرد و مهدی (علیه السلام) نامیده می شود


نظم المتناثر من الحدیث المتواتر. ص227.ط دار الکتب السلفیة


بیان بیست طریق در اثبات تواتر مهدویت "توسط کتانی"


خروج المهدی الموعود المنتظر الفاطمی

- عن (1) ابن مسعود أخرجه أحمد وأبو داود والترمذی وابن ماجه (2) وأم سلمة أخرجه أبو داود وابن ماجه والحاکم فی المستدرک (3) وعلی بن أبی طالب أخرجه أحمد وأبو داود وابن ماجه (4) وأبی سعید الخدری أخرجه أحمد وأبو داود والترمذی وابن ماجه وأبو یعلى والحاکم فی المستدرک (5) وثوبان أخرجه أحمد وابن ماجه والحاکم فی المستدرک (6) وقرة بن إیاس المزنی أخرجه البزار والطبرانی فی الکبیر والأوسط (7) وعبد الله بن الحارث بن جزء أخرجه ابن ماجه والطبرانی فی الأوسط (8) وأبی هریرة أخرجه أحمد والترمذی وأبو یعلى والبزار فی مسندهما والطبرانی فی الأوسط وغیرهم (9) وحذیفة بن الیمان أخرجه الرویانی (10) وابن عباس أخرجه أبو نعیم فی أخبار المهدی (11) وجابر بن عبد الله أخرجه أحمد ومسلم إلا أنه لیس فیه تصریح بذکر المهدی بل أحادیث مسلم کلها لم یقع فیها تصریح به (12) وعثمان أخرجه الدارقطنی فی الإفراد (13) وأبی أمامة أخرجه الطبرانی فی الکبیر (14) وعمار بن یاسر أخرجه الدارقطنی فی الإفراد والخطیب وابن عساکر (15) وجابر ابن ماجد الصدفی أخرجه الطبرانی فی الکبیر (16) وابن عمر (17) وطلحة بن عبید الله أخرجهما الطبرانی فی الأوسط (18) وأنس بن مالک أخرجه ابن ماجه (19) وعبد الرحمان بن عوف أخرجه أبو نعیم (20) وعمران بن حصین أخرجه الإمام أبو عمرو الذانی فی سننه وغیرهم


نظم المتناثر من الحدیث المتواتر.ص225.ط دار الکتب السلفیة


جایگاه "کتانی" در بین اهل سنت


الکَتَّانی: محمد بن جعفر بن إدریس الکَتَّانی الحسنی الفاسی، أبو عبد الله: مؤرخ محدث، مکثر من التصنیف. مولده ووفاته بفاس. رحل إلى الحجاز مرتین، وهاجر بأهله إلى المدینة سنة 1332 هـ فأقام إلى سنة 1338 وانتقل إلى دمشق فسکنها إلى سنة 1345 وعاد إلى المغرب، فتوفی فی بلده. له نحو 60 کتابا، منها (نظم المتناثر فی الحدیث المتواتر


الاعلام (للزرکلی).ج6 ص76.ط دار العلم للملایین


برای مشاهده مطالب مرتبط با تواتر مهدویت در کلام مخالفین اینجا کلیک کنید


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی