مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید


بن باز مفتی اعظم عربستان: هر کس منکر مهدویت شود کافر است [مصادر مخالفین]

 

اعتقاد به مسئله مهدویت امری حتمی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام و حتی مخالفین و ادیان دیگر نیز خروج منجی را در آخرالزمان بشارت داده اند. در این بین دشمنان رسول خدا صلی الله علیه و آله دست به کار شده اند و طی اقدامی جاهلانه منکر هرگونه روایت صحیح السند در باب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده اند. در این مطلب نظر مفتی اعظم سابق عربستان را در این باب بیان می کنیم تا مشت محکمی باشد بر دهان یاوه گویان و منکران مهدویت

 

بن باز مفتی اعظم سابق عربستان در کتاب "مجموع فتاوی" می نویسد:

 

فأمر المهدی أمر معلوم والأحادیث فیه مستفیضة بل متواترة متعاضدة، وقد حکى غیر واحد من أهل العلم: تواترها، کما حکاه الأستاذ فی هذه المحاضرة، وهی متواترة تواترا معنویا لکثرة طرقها واختلاف مخارجها وصحابتها ورواتها وألفاظها، فهی بحق تدل على أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت وخروجه حق...وقد اطلعت على کثیر من أحادیثه فرأیتها کما قال الشوکانی وغیره، وکما قال ابن القیم وغیره: فیها الصحیح وفیها الحسن، وفیها الضعیف المنجبر، وفیها أخبار موضوعة، ویکفینا من ذلک ما استقام سنده، سواء کان صحیحا لذاته أو لغیره، وسواء کان حسنا لذاته أو لغیره، وهکذا الأحادیث الضعیفة إذا انجبرت وشد بعضها بعضا فإنها حجة عند أهل العلم.فإن المقبول عندهم أربعة أقسام: صحیح لذاته، وصحیح لغیره، وحسن لذاته، وحسن لغیره. هذا ما عدا المتواتر، أما المتواتر فکله مقبول سواء کان تواتره لفظیا أو معنویا، فأحادیث المهدی من هذا الباب متواترة تواترا معنویا، فتقبل بتواترها من جهة اختلاف ألفاظها ومعانیها وکثرة طرقها وتعدد مخارجها، ونص أهل العلم الموثوق بهم على ثبوتها وتواترها.وقد رأینا أهل العلم أثبتوا أشیاء کثیرة بأقل من ذلک، والحق أن جمهور أهل العلم - بل هو اتفاق منهم - على ثبوت أمر المهدی، وأنه حق، وأنه سیخرج فی آخر الزمان. أما من شذ عن أهل العلم فی هذا الباب فلا یلتفت إلى کلامه فی ذلک

 

مساله مهدویت، یک مساله قطعی است و احادیث در این زمینه مستفیضه و بلکه متواتر هستند و همدیگر را تقویت می کنند. چندین نفر از اهل علم تواتر آن را بازگو کرده اند، چنانچه استاد در همین مجلس نیز آن را حکایت کرد. این روایات متواتر معنوی است، زیرا طرق آن بسیار زیاد، ناقلین از صحابه و دیگران زیاد است و با الفاظ متعدد نقل شده است، پس به درستی دلالت می کند که آمدن این شخص وعده داده شده، قطعی و خروج او حق است. من روایات مهدویت را زیاد مطالعه کردم، پس آن ها را همانطور یافتم که شوکانی و دیگران گفته اند. همانطور که ابن قیم و دیگران گفته اند: برخی از روایات آن صحیح و برخی دیگر حسن هستند. همچنین در میان آن ها روایت ضعیف که قابل جبران است وجود دارد و احادیث جعلی نیز دیده می شود. برای ما آن روایاتی که سندش استقامت دارند کفایت می کند. چه صحیح لذاته باشد یا صحیح لغیره، چه حسن لذاته باشد و چه حسن لغیره. همچنین اگر احادیث ضعیف جبران شوند و همدیگر را تقویت کنند، از دیدگاه اهل علم حجت هستند، زیرا از دیدگاه علماء روایات مقبول چند دسته اند: 1- صحیح لذاته 2- صحیح لغیره 3- حسن لذاته و حسن لغیره. آن چه که گفته شد، بدون در نظر گرفتن تواتر آن است، اما روایات متواتر همگی آن ها پذیرفته شده است، چه تواتر لفظی باشد و چه تواتر معنوی. پس احادیث مهدی از این باب است و تواتر معنوی دارند، پس با توجه به تواتر آن ها و اختلاف در الفاظ و معانی و کثرت طرق و مخارجش پذیرفته می شوند. اهل علم که به آن ها اعتماد می شود بر متواتر بودن آن ها تصریح کرده اند. گاهی می بینیم که اهل علم چیزهای زیادی را قبول می کنند، با این که سند های آن ها کمتر از احادیث مهدویت هستند. حق این است که عموم اهل علم و بلکه تمام آن ها اتفاق دارند که مساله مهدی ثابت است. این مسئله حق است و او در آخرالزمان خروج خواهد کرد. اما سخن افراد شاذ از اهل علم در این باره ارزش توجه کردن ندارد

 

مجموع فتاوی و مقالات متنوعة.ج4 ص98.ط دار القاسم للنشر

 

لینک مطلب از سایت بن باز:

https://www.binbaz.org.sa/article/61

 

و باز در کتاب "فتاوی نور علی الدرب" تاکید می کند که روایات مهدویت متواتر است و هر کس انکار کند کافر است:

 

س: یوجد لدینا رجل ینکر المسیح الدجال والمهدی ونزول عیسى علیه السلام ویأجوج ومأجوج ولا یعتقد فی شیء منها، ویدعی عدم صحة ما ورد فی ذلک من أحادیث، مع العلم بأنه لا یفقه شیئاً فی علم الحدیث ولا فی غیره، وقد نوقش فی هذه الأمور من قبل علماء ولکنه یزعم أن کل الأحادیث الواردة فی هذه الأمور مکذوبة على النبی صلى الله علیه وسلم ودخیلة على الإسلام، وهو یصلی ویصوم ویأتی بالفرائض. فما حکمه؟ وفقکم الله

 

ج: مثل هذا الرجل یکون کافراً والعیاذ بالله؛ لأنه أنکر شیئاً ثابتاً عن رسول الله علیه الصلاة والسلام، فإذا کان بین له أهل العلم ووضحوا له ومع هذا أصر على تکذیبها وإنکارها فیکون کافراً؛ لأن من کذَّب الرسول صلى الله علیه وسلم فهو کافر، ومن کذَّب الله فهو کافر، وقد صحت وتواترت هذه الأخبار عن رسول الله علیه الصلاة والسلام فی نزول المسیح ابن مریم من السماء فی آخر الزمان، ومن خروج یأجوج ومأجوج وخروج الدجال فی آخر الزمان، ومن مجیء المهدی، کل هذا الأربعة ثابتة: المهدی فی آخر الزمان یملأ الأرض قسطاً بعد أن ملئت جوراً، ونزول المسیح ابن مریم، وخروج الدجال فی آخر الزمان، وخروج یأجوج ومأجوج، کل هذا ثابت بالأحادیث الصحیحة المتواترة عن رسول الله صلى الله علیه وسلم، فإنکارها کفر وضلال نسأل الله العافیة والسلامة. فالدجال والمسیح ابن مریم ویأجوج ومأجوج؛ هؤلاء الثلاثة لیس فیهم شک ولا ریب تواترت فیهم الأخبار عن الرسول صلى الله علیه وسلم، وأما المهدی فقد تواترت فیه الأخبار أیضاً، وحکى غیر واحد أنها تواترت عن النبی صلى الله علیه وسلم، لکن لبعض الناس فیها إشکال وتوقف، فقد یتوقف فی کفر من أنکر المهدی وحده فقط. أما من أنکر الدجال أو المسیح ابن مریم أو یأجوج ومأجوج فلا شکَّ فی کفره ولا توقف وإنما التوقف فی من أنکر المهدی فقط، فهذا قد یُقال بالتوقف فی کفره وردته عن الإسلام؛ لأنه قد سبقه من أشکل علیه ذلک؛ والأظهر فی هذا والأقرب فی هذا کفره، وأما ما یتعلق بیأجوج ومأجوج والدجال والمسیح ابن مریم فقد کفر نسأل الله العافیة

 

سوال کننده: در این جا افرادی دیده می شود که دجال، مهدی و نزول عیسی و یاجوج و ماجوج را منکر می شود و به هیچ یک از آن ها اعتقا ندارند و ادعا می کنند که روایات وارد شده در این زمینه ها صحت ندارد، با این که این افراد درباره علم حدیث و دیگر علوم تخصص ندارند. گاهی از جانب علماء نیز مناقشه می شود و آن ها خیال می کنند که احادیث وارد شده در این زمینه ها دروغ بر پیامبر است و وارد اسلام شده است، در حالی که این افراد نماز می خوانند، روزه می گیرند و واجبات را نیز انجام می دهند. حکم این مسئله چیست؟

 

جواب: روایات نزول مسیح پسر مریم در آخرالزمان از آسمان خروج یاجوج و ماجوج، خروج دجال در آخر الزمان و آمدن مهدی با سند صحیح و به صورت متواتر نقل شده است. هر کدام از این چهار مورد قطعی است، مهدی در آخرالزمان زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد پس از آن که پر از جور می شود. همچنین نزول عیسی بن مریم، خروج دجال در آخرالزمان و خروج یاجوج و ماجوج. همه این موارد با سندهای صحیح و متواتر از رسول خدا (صلی الله علیه و اله) نقل شده است، پس انکار این مورد کفر و گمراهی است. از خداوند عافیت و سلامت خواستاریم. پس دجال، مسیح پسر مریم و یاجوج و ماجوج قطعی است و شکی در آن نیست. تردید نیست که روایات در این باره از رسول خدا (صلی الله علیه واله) متواتر است. اما درباره مهدی نیز روایات متواتر است، چندین نفر تواتر آن را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حکایت کرده اند، ولی بعضی از مردم در آن اشکال گرفته و توقف کرده اند. پس تنها در کفر کسی که مهدی را انکار کند توقف کرده اند. اما کسی که دجال یا مسیح پسر مریم و یا یاجوج و ماجوج را انکار کند، شکی در کفر او نیست و هیچ توقفی نمی شود، توقف تنها در منکر مهدی است. در این باره گاهی در کفر و ارتدادش از اسلام توقف شده است. زیرا کسانی در گذشته به آن اشکال گرفته اند، اما نظر بهتر و نزدیک تر به حق این است که منکر مهدی نیز کافر است، اما آن چه متعلق به یاجوج و ماجوج و دجال و مسیح است، به درستی که کافر شده است. از خداوند عافیت می طلبیم

 

فتاوی نور علی الدرب.ج1 ص355.ط موسسة الشیخ عبدالعزیز بن باز الخیریة

 

لینک مطلب از سایت بن باز:

https://www.binbaz.org.sa/fatawa/4928

 

بنابراین تردید نیست که روایات مهدویت از دیدگاه اهل سنت و حتی وهابیت متواتر است. اما کسانی که در این باره تشکیک می کنند و می گویند که روایت صحیحی در این زمینه وجود ندارد، تنها بی سوادی و بی اطلاعی خود را به رخ همگان می کشند و جزء آبرو ریزی برای خود، به اعتقاد مهدویت نمی توانند هیچ گونه خدشه ای وارد سازند


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی