مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

تناقض ابن تیمیه درباره حضرت خضر علیه السلام [مصادر مخالفین]


شیخ الوهابیین ابن تیمیه حرانی ناصبی _لعنه الله_ از جمله نواصبی است که در تهمت و دروغ و تحریف و تدلیس و تناقض دستی در آتش دارد، در این مطلب یکی دیگر از تناقضات این ناصبی را در باب زنده بودن حضرت خضر علیه السلام به نمایش می گذاریم


ابن تیمیه ناصبی در کتاب "مجموع فتاوی" می نویسد:


سُئِلَ الشَّیْخُ - رَحِمَهُ اللَّهُ -:

هَلْ کَانَ الْخَضِرُ عَلَیْهِ السَّلَامُ نَبِیًّا أَوْ وَلِیًّا؟ وَهَلْ هُوَ حَیٌّ إلَى الْآنَ؟ وَإِنْ کَانَ حَیًّا فَمَا تَقُولُونَ فِیمَا رُوِیَ عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: " {لَوْ کَانَ حَیًّا لَزَارَنِی} " هَلْ هَذَا الْحَدِیثُ صَحِیحٌ أَمْ لَا؟

فَأَجَابَ:

أَمَّا نُبُوَّتُهُ: فَمِنْ بَعْدِ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَمْ یُوحَ إلَیْهِ وَلَا إلَى غَیْرِهِ مِنْ النَّاسِ وَأَمَّا قَبْلَ مَبْعَثِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَدْ اُخْتُلِفَ فِی نُبُوَّتِهِ...

وَأَمَّا حَیَاتُهُ: فَهُوَ حَیٌّ. وَالْحَدِیثُ الْمَذْکُورُ لَا أَصْلَ لَهُ وَلَا یُعْرَفُ لَهُ إسْنَادٌ بَلْ الْمَرْوِیُّ فِی مُسْنَدِ الشَّافِعِیِّ وَغَیْرِهِ: أَنَّهُ اجْتَمَعَ بِالنَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَمَنْ قَالَ إنَّهُ لَمْ یَجْتَمِعْ بِالنَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَدْ قَالَ مَا لَا عِلْمَ لَهُ بِهِ فَإِنَّهُ مِنْ الْعِلْمِ الَّذِی لَا یُحَاطُ بِهِ

وَمَنْ احْتَجَّ عَلَى وَفَاتِهِ بِقَوْلِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ " {أَرَأَیْتُکُمْ لَیْلَتَکُمْ هَذِهِ فَإِنَّهُ عَلَى رَأْسِ مِائَةِ سَنَةٍ لَا یَبْقَى عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مِمَّنْ هُوَ عَلَیْهَا الْیَوْمَ أَحَدٌ} " فَلَا حُجَّةَ فِیهِ فَإِنَّهُ یُمْکِنُ أَنْ یَکُونَ الْخَضِرُ إذْ ذَاکَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ


از شیخ (ابن تیمیه) سؤال شد:

خضر علیه السلام پیامبر بود یا ولی؟ آیا او تا امروز زنده است؟ اگر زنده است، نظر شما درباره این روایت چیست که از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل شده که فرمود: اگر زنده بود، مرا زیارت می ‌کرد. آیا این روایت صحیح است یا خیر؟

پس پاسخ داد:

اما نبوت خضر. پس از مبعث رسول خدا صلی الله علیه وآله به او و هیچ کس دیگری وحی نشده است، اما قبل از مبعث پیامبر در باره نبوت او اختلاف شده است ...

اما زنده بودن خضر: او زنده است و این روایتی که نقل شده، ریشه ندارد و برای آن سندی دیده نشده است. بلکه در مسند شافعی و دیگر کتاب‌ها روایت شده است که او رسول خدا صلی الله علیه وآله را ملاقات کرده است. کسانی که گفته‌اند آن حضرت را ندیده، سخنی گفته است که در باره آن آگاهی ندارد، زیرا این مساله از علومی که به او نمی ‌توان احاطه پیدا کرد

کسانی که برای وفات خضر به این روایت رسول خدا صلی الله علیه وآله استدلال کرده‌اند که آن حضرت فرمود: «این شب را به یاد داشته باشید، صد‌سال پس از این، هیچ یک از کسانی که در روی زمین هستند، باقی نخواهند ماند» این روایت دلالت بر این مساله ندازد، زیرا ممکن است خضر در آن لحظه، روی زمین بوده باشد


مجموع فتاوی.ج4 ص337.ط مجمع الملک فهد


اما تناقض ابن تیمیه ناصبی


وَسُئِلَ - رَحِمَهُ اللَّهُ -:

عَنْ " الْخَضِرِ " وَ " إلْیَاسَ ": هَلْ هُمَا مُعَمَّرَانِ؟ بَیِّنُوا لَنَا رَحِمَکُمْ اللَّهُ تَعَالَى.

فَأَجَابَ:

إنَّهُمَا لَیْسَا فِی الْأَحْیَاءِ؛ وَلَا مُعَمَّرَانِ؛ وَقَدْ سَأَلَ إبْرَاهِیمُ الْحَرْبِیُّ أَحْمَدَ بْنَ حَنْبَلٍ عَنْ تَعْمِیرِ الْخَضِرِ وَإِلْیَاسَ وَأَنَّهُمَا بَاقِیَانِ یَرَیَانِ وَیُرْوَى عَنْهُمَا فَقَالَ الْإِمَامُ أَحْمَدُ: مَنْ أَحَالَ عَلَى غَائِبٍ لَمْ یُنْصِفْ مِنْهُ؛ وَمَا أَلْقَى هَذَا إلَّا شَیْطَانٌ. وَسُئِلَ " الْبُخَارِیُّ " عَنْ الْخَضِرِ وَإِلْیَاسَ: هَلْ هُمَا فِی الْأَحْیَاءِ؟ فَقَالَ: کَیْفَ یَکُونُ هَذَا وَقَدْ قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ {لَا یَبْقَى عَلَى رَأْسِ مِائَةِ سَنَةٍ مِمَّنْ هُوَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ} "؟ وَقَالَ أَبُو الْفَرَجِ ابْنُ الْجَوْزِیِّ: قَوْله تَعَالَى {وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِکَ الْخُلْدَ} وَلَیْسَ هُمَا فِی الْأَحْیَاءِ وَاَللَّهُ أَعْلَمُ


از ابن تیمیه در باره خضر و الیاس سوال شد: آیا آن‌ها از کسانی هستند که عمر طولانی داشته‌اند؟

جواب داد:

هر دوی آن‌ها نه زنده هستند و نه عمر طولانی داشته‌اند

ابراهیم حربی از احمد بن حنبل در باره عمر طولانی خضر و الیاس سوال کرد و این که آیا آن‌ها زنده هستند و از آن‌ها روایت می‌شود؟

امام احمد گفت: هر کس بر غائبی حواله دهند، از او دریافت نکرده، بلکه این سخن را تنها شیطان القاء کرده است

از بخاری درباره خضر و الیاس سوال شد که آیا آن‌ دو زنده هستند یا خیر؟ گفت: چگونه ممکن است زنده باشد، در حالی که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «هیچ یک از کسانی که الان روی زمین هستند، در اول سال صد باقی نخواهند ماند»

ابو الفرج ابن جوزی گفته: این سخن خداوند که می‌فرماید: «و پیش از تو براى هیچ بشرى جاودانگى [در دنیا] مقرر نکردیم» ثابت می‌کند که خضر و الیاس زنده نیستند


مجموع فتاوی.ج4 ص337.ط مجمع الملک فهد


جماعت انتحاری، خضر و الیاس زنده هستند یا از دنیا رفته‌اند؟ یا هر زمان که به نفع‌تان بوده زنده‌اش می‌کنید و هر زمان که به ضررتان، باید مرده باشند؟


قضاوت با شما...



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی