مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

ابن حزم: ابوحنیفه دین جدیدی آورده است [مصادر اهل سنت]


کمتر عالمی از مخالفین را می توان پیدا کرد که به ابوحنیفه (امام اعظم اهل سنت) طعن و لعن نکرده باشد، در این مطلب سخن ابن حزم اندلسی (از اکابر علمای اهل سنت) را پیرامون ابوحنیفه به نمایش می گذاریم


ابن حزم اندلسی در کتاب "المحلی" چنین می نویسد:


مسألة: ولا یحل للمرأة نکاح - ثیبا کانت أو بکرا - إلا بإذن ولیها الأب، أو الإخوة، أو الجد، أو الأعمام و...


جایز نیست که زن (چه ثیب و چه باکره) ازدواج کند مگر باذن ولی اش، مثل پدرش، عموهایش یا جدش یا...


المحلی بالآثار.ج9 ص25.ط دار الکتب العلمیة


سپس ابن حزم در ادامه اقوال ائمه چهارگانه اهل سنت را می آورد تا به قول ابوحنیفه می رسد:


وقال أبو حنیفة، وزفر، جائز للمرأة أن تزوج نفسها کفؤا ، ولا اعتراض لولیها فی ذلک، فإن زوجت نفسها غیر کفء، فالنکاح جائز، وللأولیاء أن یفرقوا بینهما


ابوحنیفه گفته: زن می تواند خودش را به ازدواج هم کفو خودش دربیاورد، و ولی اش حق اعتراض ندارد، پس اگر خودش را به نکاح غیر هم کفو درآورد، نکاحش صحیح است اما بر ولی اش واجب است که نکاح را باطل کند و آنها را از هم جدا کند


المحلی بالآثار.ج9 ص33.ط دار الکتب العلمیة


اما برخورد ابن حزم با فتوای ابوحنیفه


قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ: أَمَّا قَوْلُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ، وَأَبِی یُوسُفَ: فَظَاهِرُ التَّنَاقُضِ وَالْفَسَادِ، لِأَنَّهُمَا نَقَضَا قَوْلِهِمَا " لَا نِکَاحَ إلَّا بِوَلِیٍّ " إذْ أَجَازَا لِلْوَلِیِّ إجَازَةَ مَا أَخْبَرَا أَنَّهُ لَا یَجُوزُ. وَکَذَلِکَ قَوْلُ أَبِی حَنِیفَةَ، لِأَنَّهُ أَجَازَ لِلْمَرْأَةِ إنْکَاحَ نَفْسِهَا مِنْ غَیْرِ کُفْءٍ ثُمَّ أَجَازَ لِلْوَلِیِّ فَسْخَ الْعَقْدِ الْجَائِزِ، فَهِیَ أَقْوَالٌ لَا مُتَعَلِّقَ لَهَا بِقُرْآنٍ، وَلَا بِسُنَّةٍ لَا صَحِیحَةٍ، وَلَا سَقِیمَةٍ، وَلَا بِقَوْلِ صَاحِبٍ، وَلَا بِمَعْقُولٍ، وَلَا قِیَاسٍ، وَلَا رَأْیٍ سَدِیدٍ - وَهَذَا لَا یُقْبَلُ إلَّا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ - الَّذِی لَا یَنْطِقُ عَنْ الْهَوَى، إلَّا عَنْ الْوَحْیِ مِنْ الْخَالِقِ، الَّذِی {لا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ} [الأنبیاء: 23] وَأَمَّا مِنْ غَیْرِهِ - عَلَیْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ - فَهُوَ دِینٌ جَدِیدٌ، یُعَذِّبُ اللَّهُ بِهِ فِی الْحَشْرِ


ابن حزم: قول ابوحنیفه، تناقض و فسادش آشکار است چون خودش اول می گوید جایز است که زن خودش را به نکاح غیر هم کفو دربیاورد، بعد خودش اجازه داده که ولی عقد جایز را باطل کند!! اصلا قرآن چنین چیزی ندارد. سنت هم نگفته است. صحابه هم چنین چیزی نگفته اند. آدمی که عاقل باشد هم چنین چیزی نمی گوید، حتی قیاس هم نیست!! این مطلب از هیچ کس قبول نمی شود مگر از رسول الله (صلی الله علیه و آله) که حرفش، وحی از جانب خالق است. همان خالقی که از آنچه انجام می دهد از او سوال نمی شود. اما از غیر او (همچون فتوای ابوحنیفه) دین جدید است که خداوند به خاطر این اقوال در قیامت عذاب می کند


المحلی بالآثار.ج9 ص34.ط دار الکتب العلمیة


البته ابن حزم فقط ابوحنیفه را نکوهش نکرده، بلکه فتواهای مالک، ابی یوسف و  دیگر فقهای اهل سنت را هم ضد قرآن و سنت معرفی کرده است که ما فقط به امام اعظم اهل سنت (ابوحنیفه) اشاره کردیم


قضاوت با شما...


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی