مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

محبوب ترین مطالب

آیا در کتب شیعه روایتی مبنی بر تحریم متعه (ازدواج موقت) وجود دارد؟


باز هم مخالفین حماسه آفریدند!!!

یکی از علمای مخالفین با سر و صدای فراوان و حرارتی چشمگیر روایتی را از کتاب "تهذیب الاحکام" شیخ طوسی رضوان الله علیه نقل می کرد و چنین می گفت:

آی شیعیان! تحریم عمل متعه در کتب خودتان از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده، دیگر چرا این عمل... (العیاذ بالله) را انجام می دهید


روایت مورد استناد معاند:


واما ما رواه محمد بن یحیى عن أبی جعفر عن أبی الجوزا عن الحسین بن علوان عن عمرو بن خالد عن زید بن علی عن آبائه عن علی علیهم السلام قال : حرم رسول الله صلى الله علیه وآله یوم خیبر لحوم الحمر الأهلیة ونکاح المتعة


زید بن علی از پدرانش از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز خیبر گوشت الاغ اهلی و ازدواج موقت را حرام کرد


تهذیب الاحکام.ج7 ص251.ط دار الکتب الاسلامیة


اما جواب


مذهبی که بر پایه دروغ و تحریف و تدلیس بنا شده باشد جزء با موارد یاد شده نمی تواند اشکالی بر مکتب اهل بیت علیهم السلام وارد کند، اولا حلیت متعه طبق قرآن کریم و روایات صحیح السند فریقین امری قطعی و ثابت است، ثانیا اگر این عالم معاند خیانت به خرج نمی داد و مطلبی را که در کتاب شریف "تهذیب الاحکام" آمده را به صورت کامل نقل می کرد، آبروی خودش و مذهبش را نمی برد


نقد شیخ طوسی رحمة الله علیه بعد از نقل روایت:


فان هذه الروایة وردت مورد التقیة وعلى ما یذهب إلیه مخالفوا الشیعة، والعلم حاصل لکل من سمع الاخبار ان من دین أئمتنا علیهم السلام إباحة المتعة فلا یحتاج إلى الاطناب فیه. وإذا أراد الانسان ان یتزوج متعة فعلیه بالعفائف منهن العارفات دون من لا معرفة لها منهن


این روایت از باب تقیه وارد شده و مطابق عقیده مخالفان شیعه است. کسی که با روایات آشنا باشد یقین می کند که جواز متعه، جزئی از دین ائمه ما علیهم السلام است، پس نیاز به گفتن بیشتر نیست. و اگر کسی خواست ازدواج موقت نماید، پس باید با زنان پاک دامن و کسانی که به احکام ازدواج موقت آشنا هستند، ازدواج موقت نماید نه با کسی که از احکام آن آگاهی ندارد


تهذیب الاحکام.ج7 ص299.ط دار الکتب الاسلامیة

الاستبصار.ص541.ط موسسة الاعلمی للمطبوعات


تقیه ای بودن روایت زمانی قطعی می شود که بدانیم دو نفر از راویان این روایت یعنی حسین بن علوان و عمرو بن خالد از مخالفان شیعه بوده اند


حتی اگر فرض کنیم که این روایت صحیح باشد و تقیه ای نیز نباشد، با صدها روایت صحیح السند دیگری که از طریق اهل بیت اطهار علیهم السلام مبنی بر جواز و حتی استحباب ازدواج موقت وارد شده، نمی تواند برابری کند و طبق قواعد جرح و تعدیل روایات مشروعیت ازدواج موقت به خاطر قوت و تواتر اسناد، بر این روایت واحد مقدم می شود




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی