صحابه چشم چران [مصادر اهل سنت]
صحابه چشم چران [مصادر اهل سنت]
از جمله مسائلی که مخالفین شیعه بدون دلیل نقلی و عقلی به آن معتقدند عدالت تمامی صحابه است، این نظریه نمونه های نقضی فراوانی دارد که بر محققین پوشیده نیست. در این مطلب نمونه ای دیگر از نقض این نظریه باطل را از صحیح ترین کتب اهل سنت (صحیح بخاری و صحیح مسلم) به نمایش می گذاریم
محمد بن اسماعیل بخاری و مسلم بن حجاج نیشابوری چنین می نویسند:
حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا سُفْیَانُ، قَالَ: الزُّهْرِیُّ، - حَفِظْتُهُ کَمَا أَنَّکَ هَا هُنَا - عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ، قَالَ: اطَّلَعَ رَجُلٌ مِنْ جُحْرٍ فِی حُجَرِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَمَعَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مِدْرًى یَحُکُّ بِهِ رَأْسَهُ، فَقَالَ: «لَوْ أَعْلَمُ أَنَّکَ تَنْظُرُ، لَطَعَنْتُ بِهِ فِی عَیْنِکَ، إِنَّمَا جُعِلَ الِاسْتِئْذَانُ مِنْ أَجْلِ البَصَرِ
سهل بن سعد می گوید: مردی از سوراخی به داخل یکی از خانه های پیامبر صلی الله علیه و آله نگاه کرد، در حالی که آن حضرت شانه آهنی نوک تیزی در دست داشت و با آن سرش را می خاراند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر میدانستم که تو (دزدانه) نگاه میکنی این شانه را در چشمت فرو می بردم، زیرا بخاطر نگاه است که اجازه خواستن لازم شده است
صحیح البخاری.ص1202.ط بیت الافکار الدولیة
صحیح مسلم.ص890.ط بیت الافکار الدولیة
نکته:
شاید مخالفین از لفظ "رجل" در این روایت اشکال کنند به این که این شخص صحابی نیست
اما جواب
تعریف صحابی طبق نظر احمد بن حنبل (امام اهل سنت):
أصحاب رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلّم کلّ من صحبه شهرا أو یوما أو ساعة أو رآه
اصحاب رسول خدا(ص) تمام کسانی هستند که یک ماه یا یک روز یا یک ساعت همراه حضرت بوده و یا ایشان را دیدهاند
اسد الغابة.ج1 ص19.ط دار الفکر
حال سوال می کنیم: آیا این شخص رسول خدا صلی الله علیه و آله را درک کرده یا خیر؟ همین که درک کرده و حضرت را مشاهده کرده شرط بر صحابی بودنش هست آن هم طبق مبانی امام اهل سنت
آیا چنین شخصی که از چشم چرانی به درون خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله هم حیاء نمی کند عادل است؟
«قضاوت با شما»