مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

رسول خدا(ص): حق با امیرالمومنین علیه السلام است [مصادر اهل سنت]


در این مطلب یکی دیگر از فضائل و مناقب اختصاصی اسدالله الغالب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام را که از لسان ملکوتی رسول خدا صلی الله علیه و آله صادر شده را نقل می کنیم


ابویعلی در مسندش چنین می نویسد:


حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ الْمَکِّیُّ، حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ، عَنْ صَدَقَةِ بْنِ الرَّبِیعِ، عَنْ عُمَارَةَ بْنِ غَزِیَّةَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی سَعِیدٍ، عَنْ أَبِیهِ قَالَ: کُنَّا عِنْدَ بَیْتِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی نَفَرٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ، فَخَرَجَ عَلَیْنَا فَقَالَ: أَلَا أُخْبِرُکُمْ بِخِیَارِکُمْ؟، قَالُوا: بَلَى، قَالَ: خِیَارُکُمُ الْمُوفُونَ الْمُطَیَّبُونَ، إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْخَفِیَّ التَّقِیَّ، قَالَ: وَمَرَّ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ فَقَالَ: الْحَقُّ مَعَ ذَا، الْحَقُّ مَعَ ذَا


از ابو سعید نقل شده است که کنار خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله در جمع عده ای از مهاجرین و انصار حضرت سخن می گفت که على بن ابى طالب از آن جا گذشت، پس رسول خدا(ص) فرمود:«اَلْحَقُّ مَعَ ذَا، اَلْحَقُّ مَعَ ذَا» حق با او است، حق با او است


مسند ابی یعلی.ج2 ص318.ط دار المامون للتراث

المطالب العالیة بزوائد المسانید الثمانیة.ج16 ص147.ط دار العاصمة_دار الغیث

الشریعة للآجری.ج4 ص1759.ط دار الوطن


اما سند روایت


محقق کتاب مسند ابی یعلی "حسین سلیم اسد" رجال روایت را مورد اعتماد می داند:


صدقة بن الربیع ترجمه ابن ابی حاتم، ولم یجرحه احد، ووثقه ابن حبان، و الهیثمی، و باقی رجاله ثقات


هیثمی نیز در کتاب "مجمع الزوائد" در مورد سند روایت می نویسد:


رَوَاهُ أَبُو یَعْلَى وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ


مجمع الزوائد و منبع الفوائد.ج7 ص337.ط دار الکتب العلمیة


هر چند که تصحیح هیثمی در مجمع الزوائد و حسین سلیم اسد محقق کتاب مسند ابی یعلی برای اثبات صحت سند کفایت می کند، اما برای اطمینان بیشتر تک تک روات را بررسی می کنیم


محمد بن عباد المکی


وی از روات بخاری، مسلم، ابن ماجه، ترمزی و نسائی است، مزی در مورد وی می نویسد:


قال عَبدالله بن أحمد بن حنبل: سَأَلتُ أبی عن محمد ابن عباد المکی، فقال لی: حدیثه حدیث أهل الصدق، وأرجو أن لا یکون به بأس...و ذکره ابنُ حِبَّان فی کتاب الثقات


عبد الله بن احمد بن حنبل گفت: از پدرم در باره او سؤال کردم، پس گفت: روایات او از نوع روایاتی است که افراد راستگو نقل می کنند، امیدوارم که اشکالی در او نباشد... ابن حبان نیز او را در زمره افراد ثقه در کتاب الثقاتش آورده است


تهذیب الکمال فی اسماء الرجال.ج25 ص437.ط موسسة الرسالة


ابوسعید عبدالرحمن بن عبدالله


وی نیز ار روات بخاری و مسلم و ابن ماجه است، شمس الدین ذهبی درباره او می نویسد:


عبد الرحمن بن عبد الله أبو سعید مولی بنی هاشم البصری الحافظ عن عکرمة بن عمار و شعبة و عنه أحمد و العدنی ثقة


عبد الرحمن بن عبد الله، حافظ (کسی که صد هزار حدیث حفظ است) بود، از عکرمه و شعبه روایت نقل کرده و احمد بن حنبل و عندی از او نقل کرده اند. او مورد اعتماد است


الکاشف فی معرفة من له روایة فی الکتب الستة.ج1 ص633.ط دار القبلة للثقافة الاسلامیة_موسسة علوم القرآن


صدقة بن الربیع


ابن حبان نام وی را در زمره راویان ثقه در کتاب "الثقات" آورده است


الثقات.ج8 ص319.ط دار المعارف العثمانیة


ارزش و اعتبار توثیق ابن حبان


شمس الدین ذهبی در این باره می نویسد:


و یَنْبُوعُ معرفةِ الثقات: تاریخُ البخاریِّ، و ابن أبی حاتم، و ابن حِبَّان


سرچشمه شناخت راویان ثقه، تاریخ بخاری، ابی ابی حاتم و ابن حبان هستند


الموقظة فی علم مصطلح الحدیث.ص79.ط مکتب المطبوعات الاسلامیة بحلب


همچنین هیثمی در روایتی که نام "صدقة بن الربیع" در آن آمده است می گوید:

رواه أبو یعلى و رجاله رجال الصحیح غیر صدقة بن الربیع و هو ثقة

مجمع الزوائد و منبع الفوائد.ج10 ص256.ط مکتبة القدسی

محمد بن درویش شافعی هم در روایتی که نام "صدقة بن الربیع" آمده چنین می نویسد:

رجاله رجال الصحیح غیر صدقة بن الربیع، و هو ثقة

اسنی المطالب فی احادیث مختلفة المراتب.ج1 ص249.ط دار الکتب العلمیة

عمارة بن غزیة


وی نیز روات صحاح سته است، مزی درباره او می نویسد:


قال عَبد الله بن أحمد بن حنبل عَن أبیه، و أبو زُرْعَة: ثقة. وَ قَال إسحاق بن منصور، عن یحیی بن مَعِین: صالح. و قَال أبو حاتم: ما بحدیثه بأس، کان صدوقا. وَ قَال النَّسَائی: لیس به بأس. قال محمد بن سعد: توفی سنة أربعین و مئة، و کان ثقة، کثیر الحدیث. إستشهد به البخاری فی الصحیح، وروی له فی الأدب و روی له الباقون


عبد الله بن احمد بن حنبل از پدرش و ابوزرعه نقل کرده است که او «ثقه» است. اسحاق بن منصور از یحیی بن معین نقل کرده که او «صالح» است. ابوحاتم گفته: در روایات او اشکالی نیست، او بسیار راستگو بود. نسائی گفته: اشکالی در او نیست. محمد بن سعد گفته: در سال 140هـ از دنیا رفت، مورد اعتماد بود و روایات زیادی نقل کرده. بخاری به روایات او در کتاب صحیحش اشتهاد کرده و در ادب المفرد نیز از او روایت کرده، سایر صحاح سته نیز از او نقل کرده اند


تهذیب الکمال فی اسماء الرجال.ج21 ص260.ط موسسة الرسالة


عبدالرحمن بن ابی سعید


وی نیز از روات صحاح سته می باشد، مزی در ترجمه وی می نویسد:


قال النَّسَائی: ثقة. و ذکره ابنُ حِبَّان فی کتاب الثقات، استشهد به البخاری فی الصحیح، وروی له فی الأدب. وروی له الباقون


نسائی گفته: ثقه است. ابن حبان نام او را در کتاب "الثقات" آورده است، بخاری در صحیحش به روایات او استشهاد کرد و در ادب المفرد روایت کرده، سایر صحاح سته نیز از او روایت نقل کرده اند


تهذیب الکمال فی اسماء الرجال.ج17 ص135.ط موسسة الرسالة


ابوسعید الخدری


صحابی


بنابراین در صحت این روایت جی هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی