سابقه اقامه عزای علمای شیعه برای حضرت محسن بن علی علیه السلام [مصادر اهل سنت]
سابقه اقامه عزای علمای شیعه برای حضرت محسن بن علی علیه السلام [مصادر اهل سنت]
هر ساله پس از اتمام ماه صفر، شبهات و هجمه ها نسبت به بحث هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام شروع می شود، و عموما افرادی این گونه اعمال را مرتکب می شوند که یا سر رشته در مباحت تاریخی و روایی ندارند و یا دنبال کسب شهرت هستند. با مراجعه به تاریخ اهل بیت علیهم السلام، این مساله به خوبی روشن است که بعد از شهادت مظلومانه رسول خدا(ص)، عده ای معلوم الحال و جاه طلب جنازه آن حضرت را رها و به دنبال انتخاب خلیفه بر آمدند و از آنجایی که وجود مقدس و نورانی امیرالمومنین علیه السلام دست بیعت به آن اراذل و اوباش نداد، با جسارت و بی ادبی تمام به خانه آن حضرت حمله و در این بین علاوه بر مجروح ساختن میوه دل رسول خدا(ص)، صدیقه شهیده سلام الله علیها، کودک شش ماهه ای به نام "محسن" که رسول خدا(ص) نام او را انتخاب کرده بود سقط شد
نکته ای که نباید مود تغافل قرار گیرد، اقامه عزا برای حضرت محسن علیه السلام می باشد که چند روز پس از شهادت جدش بیشتر نگذشته بود که قربانی جنایت شرور ترین و قسی ترین افراد قرار گرفت. حال با توجه به اینکه بعد از ماه صفر هجوم به خانه وحی صورت گرفته است، لازم است تا هشتم ربیع که شهادت امام عسکری علیه السلام می باشد، حرمت عزا نگه داشته شود
قاضی عبدالجبار معتزلی از علمای متعصب اهل سنت که در قرن چهارم و پنجم می زیسته است، پیرامون اقامه عزا بر حضرت محسن علیه السلام توسط علمای شیعه در کتاب "تثبیت دلائل النبوة" چنین می نویسد:
وفی هذا الزمان منهم مثل أبی جبلة إبراهیم بن غسان، ومثل جابر المتوفی، وأبی الفوارس الحسن بن محمد المیمدیّ وأبی الحسین أحمد بن محمد بن الکمیت، وأبی محمد الطبری، وأبی الحسن الحلبی، وأبی یتیم الرلباى، وأبی القاسم النجاری، وأبی الوفا الدیلمی، وابن أبی الدیس، وخزیمة، وأبی خزیمة، وأبی عبد الله محمد بن النعمان، فهؤلاء بمصر وبالرملة وبصور، وبعکا وبعسقلان وبدمشق وببغداد وبجبل البسماق. وکل هؤلاء بهذه النواحی یدّعون التشیع ومحبة رسول الله صلّى الله علیه وسلم وأهل بیته، فیبکون على فاطمة وعلى ابنها المحسن الذی زعموا أن عمر قتله
و در این زمان از جمله آنان (یعنی شیعیان) کسانی هستند مانند ابوجبله ابراهیم بن غسان و مانند جابر متوفی، ابوالفوارس حسن بن محمد میمدی، ابوالحسین احمد بن محمدبن کمیت، ابو محمد طبری، ابوالحسن حلبی، ابویتیم رلبای، ابوالقاسم نجاری، ابوالوفا دیلمی، و ابن ابی الدیس، و خزیمة، و ابی خزیمة و ابو عبدالله محمدبن نعمان (شیخ مفید)، که اینان در مصر و رمله و صور و عکّا و عسقلان و دمشق و بغداد، و جبل السماق ساکن هستند و همگی در این سرزمین، ادعای تشیع و دوستی محمد(ص) و اهل بیت او را دارند. سپس بر فاطمه و بر فرزندش محسن که عقیده دارند عمر او را کشته است گریه می کنند
تثبیت دلائل النبوة.ج2 ص594.ط دار العربیة
عزاداری برای حضرت محسن علیه السلام سابقا نیز در بین شیعه وجود داشته، تا جایی که "قاضی عبدالجبار" نیز بدان معترف است