مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

تواتر حدیث غدیر، قسمت دوم [مصادر اهل سنت]

دوشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۶ ب.ظ

تواتر حدیث غدیر، قسمت دوم [مصادر اهل سنت]


حدیث شریف غدیر محکم ترین دلیل حقانیت امامت امیرالمومنین علیه السلام است که متاسفانه امروزه مشاهده می شود برخی از وهابیون و نواصب _لعنهم الله_ اصل واقعه غدیر را نیز منکر می شوند، در این مطلب دیدگاه علمای اهل سنت را در تواتر حدیث شریف غدیر به نمایش می گذاریم


شمس الدین الجزری


وی در کتاب "اسنی المطالب" می نویسد:


هذا حدیث حسن من هذا الوجه ، صحیح من وجوه کثیرة تواتر عن امیر المؤمنین علی ، وهو متواتر ایضاً عن النبی صلی الله وسلّم رواه الجم الغفیر عن الجم الغفیر ، ولا عبرة بمن حاول تضعیفه من لا اطلاع له فی هذا العلم


وی پس از نقل حدیث می گوید: این حدیث از این جهت حسن، و از جهات زیادی صحیح و از جهت امیرالمومنین علیه السلام و رسول خدا(ص) متواتر است. گروههای زیادی از گروههای زیادی دیگر آن را روایت کرده اند. سخن کسانی که بدون آگاهی از دانش حدیث آن را ضعیف دانسته اند ارزشی ندارد، و نباید به آن اعتنا کرد


اسنی المطالب فی مناقب سیدنا علی بن ابی طالب کرم الله وجهه.ص48.ط مکتبة الامام امیرالمومنین(ع) العامة


سبط بن جوزی


وی نوه دختری "ابوالفرج بن جوزی" و از بزرگان قرن هفتم اهل سنت است، وی در "تذکرة الخواص" می نویسد:


اتّفق علماء السیر على أنّ قصّة الغدیر کانت بعد رجوع النبی (ص) من حجّة الوداع فی الثامن عشر من ذی الحجّة جمع الصحابة وکانوا مائة وعشرون ألفاً وقال: (من کنت مولاه فعلی مولاه) الحدیث ، نص (ص) على ذلک بصریح العبارة دون التلویح والإشارة


علماء متخصص در تاریخ اسلام اتفاق دارند که قصه غدیر بعد از بازگشت رسول خدا(ص) از حجة الوداع در هیجدهم ذی الحجه اتفاق افتاد، اصحاب و یارانش را که صد و بیست هزار نفر بودند جمع کرد و در سخنرانی اش فرمود: هر کس من او را مولا و رهبرم، پس علی مولا و رهبر اوست، در این روایت با صراحت نه با کنایه و اشاره رسول خدا(ص) علی علیه السلام را پیشوا قرار داد


تذکرة الخواص.ص30.ط طهران


علامه اسماعیل بن محمد العجلونی الجراحی


وی در مورد حدیث غدیر می نویسد:


(من کنت مولاه فعلی مولاه) رواه الطبرانی وأحمد والضیاء فی المختارة عن زید بن أرقم وعلی وثلاثین من الصحابة بلفظ اللهم وال من والاه وعاد من عاداه فالحدیث متواتر أو مشهور


حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه را طبرانی و احمد و ضیاء در کتابش "المختاره" از زید بن ارقم و علی و سی نفر از صحابه نقل کرده اند، پس حدیث متواتر و مشهور است


کشف الخفاء ومزیل الالباس عما اشتهر من الاحادیث على السنة الناس.ج2 ص361.ط موسسة الرسالة


محمد بن اسماعیل الصنعانی


مولف مشهور کتاب "سبل السلام" در مورد این روایت چنین می نویسد:


حدیث من کنت مولاه فعلى مولاه أخرجه جماعة من أئمة الحدیث منهم أحمد والحاکم من حدیث ابن عباس وابن أبی شیبة وأحمد من حدیث ابن عباس عن بریدة وأحمد وابن ماجه عن البراء و ... وقد عده أئمة من المتواتر


گروهی از بزرگان و پیشوایان در دانش حدیث مانند احمد بن حنبل و حاکم نیشابوری و ابن ابی شیبه و ابن ماجه حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه را با سند روایت کرده اند، برخی از پیشوایان آن را از احادیث متواتر شمرده اند


توضیح الافکار لمعانی تنقیح الانظار.ج1 ص243.ط المکتبة السلفیة


همچنین در کتاب "اجابة السائل" می نویسد:


وَمن ذَلِک حَدِیث من کنت مَوْلَاهُ فعلی مَوْلَاهُ فَإِن لَهُ مائَة وَخمسین طَرِیقا قَالَ الْعَلامَة المقبلی بعد سرد بعض طرق هَذَا الحَدِیث مَا لَفظه فَإِن لم یکن هَذَا مَعْلُوما فَمَا فِی الدُّنْیَا مَعْلُوم وَجعل هَذَا الحَدِیث فِی الْفُصُول من الْمُتَوَاتر لفظا


و از جمله احادیث متواتر حدیث من کنت مولاه فعلی مولا می باشد، که صد و پنجاه طریق دارد، و علامه مقبلی بعد از بیان بعضی از طرق حدیث گفته است که اگر این حدیث قطعی و آشکار نباشد، هیچ چیز در دنیا قطعی و آشکار نخواهد بود، و این حدیث را متواتر دانسته است


اجابة السائل شرح بغیة الآمل.ص98.ط موسسة الرسالة


و در کتاب "التنویر شرح الجامع الصغیر" پس از نقل حدیث غدیر و بیان نظر ابن حجر عسقلانی در مورد کثیر الطرق بودن روایت چنین می نویسد:


وقال المصنف: حدیث متواتر


التنویر شرح الجامع الصغیر.ج10 ص387.ط جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامیة

 

محمد ناصر الدین البانی


وی نیز از محدثان مشهور وهابی معاصر می باشد، درباره حدیث غدیر می گوید:


وللحدیث طرق أخرى کثیرة جمع طائفة کبیرة منها الهیثمی فی " المجمع " (9 / 103 - 108) وقد ذکرت وخرجت ما تیسر لی منها مما یقطع الواقف علیها بعد تحقیق الکلام على أسانیدها بصحة الحدیث یقینا، وإلا فهی کثیرة جدا، وقد استوعبها ابن عقدة فی کتاب مفرد، قال الحافظ ابن حجر: منها صحاح ومنها حسان. وجملة القول أن حدیث الترجمة حدیث صحیح بشطریه، بل الأول منه متواتر عنه صلى الله علیه وسلم کما ظهر لمن تتبع أسانیده وطرقه، وما ذکرت منها کفایة


برای حدیث غدیر سند‌های بسیاری ذکر شده است، که افراد زیادی مانند هیثمی در کتابش المجمع اسناد آن را ذکر کرده اند، ومن آنچه آورده‌ام اندکی از آن است که هر کسی پس از آشنایی با اسناد آن یقین به صحت پیدا می کند. ابن عقده همه راه‌های نقل آن را در کتابی مستقل جمع کرده است و ابن حجر بنا بر بعضی از اسناد، آن را صحیح و بر بعضی از اسناد، حسن دانسته است  آن که هر دو خلاصه سخن آن که هر دو قسمت این روایت [من کنت مولاه فعلی مولاه؛ اللهم وال من والاه] صحیح هستند، بلکه قسمت اول آن به صورت متواتر از رسول خدا(ص) نقل شده است


سلسلة الاحادیث الصحیحة.ج4 ص343.ط مکتبة المعارف


شعیب الارنووط


وی از محققان مشهور معاصر اهل سنت می باشد، وی در ذیل روایت شماره3062  در کتاب مسند احمد بن حنبل چنین می نویسد:


قوله « من کنت مولاه فعلی مولاه » لها شواهد کثیرة تبلغ حد التواتر


روایت من کنت مولاه فعلی مولاه، شواهد بسیاری دارد که آن به مرحله تواتر می‌رساند


مسند احمد بن حنبل.ج5 ص188.ط موسسة القرطبة


محمد بن عبدالرحمن بن عبدالرحیم المبارکفوری


وی در شرح "سنن ترمزی" چنین می نویسد:


وَأَمَّا حَدِیثُ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَلَهُ طُرُقٌ جَیِّدَةٌ وَقَدْ أَفْرَدْتُ ذَلِکَ أَیْضًا


اما حدیث من کنت مولاه... طرق جیده ای (نیکویی) دارد، که آن ها را تنظیم نموده ام


تحفة الاحوذی بشرح الجامع الترمزی.ج10 ص225.ط دار الفکر


ابو حامد غزالی


http://modafeemamat.blog.ir/post/post360


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی