مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

غماری (عالم مشهور اهل سنت): معاویه کافر و منافق است [مصادر اهل سنت]

 

احمد بن محمد بن الصدیق الغماری عالم مشهور مالکی مذهب در کتابش مطالبی در مورد معاویه نوشته است که بسیار قابل توجه است،البته قبل از آن احادیث مشهوری را در مدح مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام می آورد، از جمله:

 

لَا یُحِبَّنِی إلا مُؤْمِنٌ ولا یُبْغِضَنِی إلا مُنَافِقٌ

من سب علیا فقد سبنی ومن سبنی فقد سب الله تعالى

من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه

 

بعد از نقل این روایات نتیجه می گیرد، که چون معاویه امیرالمومنین علیه السلام را سب کرده کافر و منافق است

 

وفی الصحیح ، صحیح مسلم عن علی علیه السلام قال: ولذی فلق الحبة وبرأ النسمة إنه لعهد عهده إلی رسول الله صلی الله علیه وسلم : أن لا یحبنی إلا مؤمن ولا یبغضنی إلا منافق وفی الصحیح الحاکم و غیره : «من سبّ علیا فقد سبّنی ومن سبّنی فقد سب الله» و من سبّ الله فقد کفر ، وفی الصحیح و غیره مما تواتر تواتراً مقطوعاً به : «من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه» ... والمقصود من هذه الأحادیث الصحیحة المتفق علیها مع ما تواتر من لعن معاویة لعلی علی المنبر طول حیاته وحیاة دولته إلی عمر بن عبد العزیز وقتاله وبغضه ، یطلع من أنه منافق کافر فهی مؤیدة لتلک الأحادیث الأخری . ویزعم النواصب أن ذلک (أعنی لعن معاویة لعلی) کان اجتهاداً ، مع أن النبی صلی الله علیه وسلم یقول فی مطلق الناس : «لعن المؤمن کقتله» فإذا کان الإجتهاد یدخل اللعن وإرتکاب الکبائر فکل سارق وزان وشارب وقاتل یجوز أن یکون مجتهداً ، فلا حد فی الدنیا ولا عقاب فی الآخرة

 

در صحیح مسلم این حدیث از علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: قسم به خدایی که دانه را شکافت و آدم را آفرید، از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: تو را دوست نمی دارد جزء مومن، و دشمن نمی دارد تو را مگر منافق. و در صحیح حاکم و غیر آن آمده است که رسول خدا(ص) فرمود: هر کس به علی(ع) ناسزا بگوید به من ناسزا گفته است و کسی که به من ناسزا بگوید به خدا ناسزا گفته است، و هر کس به خدا ناسزا بگوید کافر است. و در احادیث متواتر و صحیح که قطع به صدور آن داریم این فرمایش رسول خدا(ص) است که فرمود: کسی که من مولا و سرپرست او هستم، پس از من علی(ع) مولا و سرپرست اوست، بار خدایا دوست بدار هر آنکه علی(ع) را دوست بدارد و دشمن بدار هر آنکه علی(ع) را دشمن بدارد. از این احادیث صحیح که همگی اتفاق بر صحت آن دارند، و همچنین ناسزاگویی، لعن و نفرین به علی(ع) و جنگ با آن حضرت توسط معاویه که تا زمان عمر بن عبدالعزیز ادامه داشت، این نتیجه به دست می آید که معاویه کافر و منافق است، و البته روایات دیگری هم وجود دارد که این مطلب را تایید می کند

ناصبی ها که گمان می کنند کار معاویه بر اساس اجتهاد وی بوده، در واقع می خواهند وی را تبرئه کنند. گویا این فرمایش رسول خدا(ص) را نشنیدند که فرمود: لعن و نفرین مومن مانند کشتن اوست، بنابراین اگر هر جرمی سب و لعن و یا گناهان بزرگ را بشود با اجتهاد مجرم توجیه کرد، پس هر دزد و زناکار و شرابخوار و قاتلی با اجتهاد خودش می تواند از اجرای حد شرعی فرار کند و حد شرعی را به تعطیل بکشاند و در دنیا و آخرت گرفتاری نداشته باشد

 

الجواب المفید للسائل المستفید.ص59.ط دار الکب العلمیة



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی