مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

تبرک به مدفوع شتر عایشه در جنگ جمل[مصادر اهل سنت]

پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۰۶ ب.ظ

تبرک به مدفوع شتر عایشه در جنگ جمل[مصادر اهل سنت]

 

وهابیت تبرک و توسل و زیارت قبر را شرک و کفر می داند، حالا ببینیم برای افرادی که به مدفوع شتر عایشه تبرک کرده اند،چه حکمی در نظر می گیرد!

 

محمد بن جریر طبری مورخ و مفسر مشهور اهل سنت در تاریخش می نویسد:

 

حَدَّثَنِی عُمَرُ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو لَیْلَى، عن أبی عکاشة الهمدانی، عن رفاعة البجلی، عن ابى البختری الطائی، قال:أطافت ضبة والأزد بعائشة یوم الجمل، وإذا رجال من الأزد یأخذون بعر الجمل فیفتونه ویشمونه، ویقولون: بعر جمل أمنا ریحه ریح المسک، ورجل من أَصْحَاب علی یقاتل

 

آن افرادی که در جنگ جمل اطراف شتر عایشه بودند، مدفوع این شتر را برمی‌داشتند و بو می‌کردند و می‌گفتند: مدفوع شتر مادر ما، بوی مشک و عنبر می‌دهد

 

تاریخ طبری.ج4 ص522.ط دارالمعارف

 

اما اعتبار کتاب "تاریخ طبری" نزد اهل سنت


ابن اثیر جزری عالم مشهور اهل سنت می نویسد:


فابتدأت بالتاریخ الکبیر الذی صنّفه الإمام أبو جعفر الطبری إذ هو الکتاب المعول عند الکافة علیه


من در این کتاب، آغاز می‌کنم به سخنان امام و پیشوا طبری، زیرا کتاب او مورد اعتماد است نزد همه ما اهل سنت


الکامل فی التاریخ.ج1 ص6.ط دار الکتاب العربی


لذا ابن اثیر به یکی از مطالب کتاب طبری که اعتماد کرده و آن را به عنوان امر قطعی تاریخی پذیرفته، همین مطلب پشکل شتر عایشه هست لذا آن را در کتابش نقل کرده است:


یأخذون بعر الجمل فیفتونه ویشمونه ویقولون بعر جمل أمنا ریحه ریح المسک


این افراد پشکل ها را بر می داشتند و آن را بو می کردند و می گفتند: بوی پشکل شتر مادر ما، بوی مشک و عنبر می دهد


الکامل فی التاریخ.ج2 ص603.ط دار الکتاب العربی


اعتبار کتاب "الکامل فی التاریخ" از زبان مولفش


پس تا اینجا ثابت شد این مسئله از منظر علمای اهل سنت صحت دارد، و وقوع آن ثابت است. اما داستان زمانی به اوجش می رسد که ابن اثیر در مقدمه کتابش می گوید هر چه در کتابش نقل کرده صحیح هست یعنی این خبر صحیح هست:


ولا أقول إنی أتیت على جمیع الحوادث المتعلقة بالتاریخ فإن من هو بالموصل لا بد أن یشذ عنه ما هو بأقصى الشرق والغرب ولکن أقول إنی قد جمعت فی کتابی هذا ما لم یجتمع فی کتاب واحد ومن تأمله علم صحة ذلک فابتدأت بالتاریخ الکبیر الذی صنفه الإمام أبو جعفر الطبری إذ هو الکتاب المعول عند الکافة علیه والمرجوع عند الاختلاف إلیه فأخذت ما فیه من جمیع تراجمه لم أخل بترجمة واحدة منها وقد ذکر هو فی أکثر الحوادث روایات ذوات عدد کل روایة منها مثل التی قبلها أو أقل منها وربما زاد الشیء الیسیر أو نقصه فقصدت أتم الروایات فنقلتها وأضفت إلیها من غیرها ما لیس فیها وأودعت کل شیء مکانه فجاء جمیع ما فی تلک الحادثة على اختلاف طرقها سیاقا واحدا على ما تراه


من نمی گویم که همه ی حوادث تاریخی را جمع کرده ام، زیرا کسی که در موصل است، از آنچه در دورترین نقطه ی شرق و غرب است نمی تواند اطلاع دقیق کسب کند، ولی می گویم در این کتابم هر چه که تاکنون در یک کتاب جمع نشده بوده را جمع کرده ام، و هر کس در آن بنگرد صحت این مطلب را خواهد دانست. پس - در ذکر حوادث -  از کتاب تاریخ کبیر که آن را امام ابوجعفر طبری تالیف کرده شروع می کنم. زیرا آن کتابی است که همه به آن اعتماد کرده، و هنگام اختلاف به آن مراجعه می کنند. پس تمام شرح حال های آن را آورده ام


الکامل فی التاریخ.ج1 ص6.ط دار الکتاب العربی


قابل ذکر است که اگر سند این روایت ضعیف هم باشد باز قابل استدلال است، چرا که نووی شافعی عالم بزرگ اهل سنت در کتاب "المجموع" در خصوص عمل به روایات ضعیف در غیر احکام و عقائد می نویسد:


وقد قدمنا فی مواضع أن أهل العلم متفقون على العمل بالضعیف فی غیر الأحکام وأصول العقائد


در چند جا قبلا گفتیم که اهل علم اتفاق دارند که در غیر احکام و اصول عقاید(اگر مسئله حکم شرعی و اعتقادی نباشد)، به روایات ضعیف می‌شود عمل کرد


المجموع شرح المهذب.ج5 ص59.ط ادارة الطباعة المنیریة


بنابراین تبرک به پشکل شتر عایشه توسط اتباعش، یکی از حقایق غیر قابل کتمان تاریخی است

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی