مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید


روایت علی امام المتقین و سید المسلمین با سند معتبر[مصادر اهل سنت]

 

حافظ ابونعیم اصفهانی در کتاب معرفة الصحابة این روایت را با سند معتبر نقل کرده است،این روایت جواب کسانی است که میگویند امامت امیرالمومنین علیه السلام الهی نبوده است:

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَضْرَمِیُّ، ثنا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ مُفَضَّلٍ، حَدَّثَنَا جَعْفَرٌ الأَحْمَرُ، عَنْ هِلالٍ أَبِی أَیُّوبَ الصَّیْرَفِیِّ، عَنْ أَبِی کَثِیرٍ الأَنْصَارِیِّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَسْعَدَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: " انْتَهَیْتُ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی إِلَى السِّدْرَةِ الْمُنْتَهَى، فَأُوحِیَ إِلَیَّ فِی عَلِیٍّ بِثَلاثٍ: أَنَّهُ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ، وَسَیِّدُ الْمُسْلِمِینَ، وَقَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ إِلَى جَنَّاتِ النَّعِیمِ

 

عبد الله بن اسعد می‌گوید:‌ رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: شبی مرا به آسمان بردند، به سدرة المنتهی رسیدم، در باره علی به سه چیز برای من وحی شد: او (علی) پیشوای پرهیزگاران؛ آقای مسلمانان؛و رهبر رو سفیدان تا بهشت های پر نعمت است

 

معرفة الصحابة.ج3 ص1578.ط دارالوطن

 

بررسی سند روایت:

 

محمد بن محمد بن احمد:

 

خطیب بغدادی مینویسد:

 

سکن البصرة وحدث بها عن أبى شعیب الحرانی والحسن بن على المعمری والحسین بن الکمیت الموصلی وخلف بن عمرو العکبری والاحوص بن المفضل الغلابی حدثنا عنه الحسین بن على النیسابوری ومحمد بن على بن حبیب المتوثی وعیسى بن غسان ثلاثتهم بالبصرة وأبو نعیم الأصبهانی وکان ثقة

 

تاریخ بغداد.ج4 ص360.ط دارالغرب الاسلامی

 

محمد بن عبدالله الحضرمی:

 

شمس الدین ذهبی در تذکرة الحفاظ می نویسد:

 

مطین الحافظ الکبیر أبو جعفر محمد بن عبد الله بن سلیمان الحضرمی الکوفى رأى أبا نعیم وسمع أحمد بن یونس ویحیى الحمانی ویحیى بن بشر الحریری وسعید بن عمرو الأشعثى وکان من أوعیة العلم حدث عنه أبو بکر النجاد وأبو القاسم الطبرانی وأبو بکر الإسماعیلی علی بن حسان الدمی وعلی بن عبد الرحمن البکائی وعدة وقد صنف المسند وغیر ذلک وله تاریخ صغیر قال أبو بکر بن أبی دارم الحافظ کتبت عن مطین مائة ألف حدیث وسئل عنه الدارقطنی فقال ثقة جبل قلت ولد سنة اثنتین ومائتین ومات فی شهر ربیع الآخر سنة وعدد له نحوا من ثلاثة أوهام فلا یلتفت إلى کلام الأقران بعضهم فی بعض وبکل حال فمطین ثقة مطلقا ولیس کذلک العبسی

 

تذکرة الحفاظ.ج2 ص662.ط دارالکتب العلمیة

 

ابوبکر ابن ابی شیبة:

 

ذهبی می نویسد:

وی استاد بخاری است

 

خ م د س ق أبو بکر بن أبی شیبة الحافظ عدیم النظیر الثبت النحریر عبد الله بن محمد بن أبی شیبة ... قال أحمد أبو بکر صدوق هو أحب الی من أخیه عثمان وقال العجلی ثقة حافظ وقال الفلاس ما رأیت احفظ من أبی بکر بن أبی شیبة وکذا قال أبو زرعة الرازی وقال أبو عبید انتهى الحدیث إلى أربعة فأبو بکر بن أبی شیبة اسردهم له وأحمد افقههم فیه وابن معین اجمعهم له وابن المدینی أعلمهم به وقال صالح بن محمد اعلم من أدرکت بالحدیث وعلله علی بن المدینی واحفظهم له عند المذاکرة أبو بکر بن أبی شیبة وعن أبی عبید قال احسنهم وضعا لکتاب أبو بکر بن أبی شیبة وقال الخطیب کان أبو بکر متقنا حافظا صنف المسند والاحکام والتفسیر ...

 

تذکرة الحفاظ.ج2 ص432.ط دارالکتب العلمیة

 

احمد بن مفضل الکوفی:

 

ذهبی می نویسد:


أحمد بن المفضل الکوفی عن الثوری وإسرائیل وعنه الحنینی وأبو زرعة وطائفة شیعی صدوق د س

 

الکشف.ج1 ص203.ط دارالقبلة للثقافة الاسلامیة

 

و در کتاب تاریخ الاسلام توثیق ابن حبان را آورده است:

 

أحمد بن المفضل . أبو علیّ الکوفیّ . عن : وکیع ، وأسیاط بن نصر . وعنه : یعقوب الفسویّ ، وأهل الکوفة . قال ابن حبّان : ثقة

 

تاریخ الاسلام.ج16 ص54.ط دارالکتاب العربی

 

جعفر الاحمر:

 

ابن حجر عسقلانی می نویسد:

 

جعفر بن زیاد الأحمر الکوفی صدوق یتشیع من السابعة مات سنة سبع وستین ل ت س

 

تقریب التهذیب.ص79.ط موسسة الرسالة

 

مزی نیز در مورد او می نویسد:

 

ل ت ص (عس) : جعفر بن زیاد الاحمر أبو عَبد الله ، ویُقال : أبو عبد الرحمن ، الکوفی والد علی بن جعفر ، وجد الحسین بن علی بن جعفر الاحمر. ....قال عَبد الله بن أحمد بن حنبل عَن أبیه : صالح الحدیث.وَقَال عَباس الدُّورِیُّ وأبو بکر بن أَبی خیثمة ومحمد بن عثمان بن أَبی شَیْبَة ، عن یحیى بن مَعِین : ثقة ، زاد محمد : وکان من الشیعة. ....وَقَال یعقوب بن سفیان : ثقة. وَقَال أبو زُرْعَة : صدوق

 

تهذیب الکمال فی اسماءالرجال.ج5 ص38.ط موسسة الرسالة

 

هلال ابی ایوب الصیرفی:

 

ابن حبان در کتاب الثقات خود او را نیز ثبت کرده و می نویسد:

 

هلال الصیرفی أبو أیوب یروى عن أبى کثیر روى عنه جعفر الأحمر

 

الثقات.ج7 ص572.ط حیدر آباد

 

ابی کثیر الانصاری:

 

ابن حجر عسقلانی می نویسد:

 

أفلح مولى أبی أیوب الأنصاری أبو عبد الرحمن وقیل أبو کثیر مخضرم ثقة من الثانیة مات سنة ثلاث وستین م

 

تقریب التهذیب.ص53.ط موسسة الرسالة

 

عبدالله بن اسعد:

 

ایشان صحابی پیامبر(ص) هستند و طبق مبانی اهل سنت نیازی به بررسی ندارند

بنابراین روایت معتبر است و روات آن ثقه(مورد اعتماد) هستند

 

حال سوال اینجاست که آیا ابوبکر و عمر و عثمان جزء متقین بودند یا نه؟

 

اگر جزء متقین نبودند که انا لله و انا الیه راجعون، ولی اگر جزء متقین بودند چرا بر امامشان پیشی گرفتند؟

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی