ابوحنیفه: سخن عمر سخن شیطان است[مصادر اهل سنت]
ابوحنیفه: سخن عمر سخن شیطان است[مصادر اهل سنت]
این روایت را عبدالله بن احمد بن حنبل در کتاب "السنة" با سند صحیح نقل کرده است
حَدَّثَنِی أَبُو الْفَضْلِ، نا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، نا عَبْدُ الْوَارِثِ بْنُ سَعِیدٍ، قَالَ: نا سَعِیدٌ، قَالَ: «جَلَسْتُ إِلَى أَبِی حَنِیفَةَ بِمَکَّةَ فَذَکَرَ شَیْئًا فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: رَوَى عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ کَذَا وَکَذَا، قَالَ أَبُو حَنِیفَةَ: ذَاکَ قَوْلُ الشَّیْطَانِ، وَقَالَ لَهُ آخَرُ أَلَیْسَ یُرْوَى عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص): أَفْطَرَ الْحَاجِمُ وَالْمَحْجُومُ، فَقَالَ: هَذَا سَجْعٌ فَغَضِبْتُ وَقُلْتُ إِنَّ هَذَا مَجْلِسٌ لا أَعُودُ إِلَیْهِ وَمَضَیْتُ وَتَرَکْتُهُ "
سعید مىگوید که در مجلس ابوحنیفه نشسته بودم که در باره چیزى گفتگو شد، شخصى به او گفت: عمر بن خطاب چنین و چنان گفته است، ابوحنیفه گفت: این سخن شیطان است، شخصى دیگرى گفت: مگر نه این که از رسول خدا (ص) روایت شده است که : حجامت کننده و حجامت شده هر دو افطار کردند(روزه هر دو باطل است) پس ابوحنیفه گفت: این سجع (سخن با وزن و قافیه) است، پس من خشمگین شدم و گفت: این مجلسى است که من دیگر به آن برنخواهم گشت، از آنجا خارج شدم و او را ترک کردم
السنة.ج1 ص226.ط دار ابن القیم
بررسی سند روایت:
عبدالله بن احمد بن حنبل:
شمس الدین ذهبی می نویسد:
س عبد الله بن أحمد بن محمد بن حنبل الامام الحافظ الحجة أبو عبد الرحمن محدث العراق ولد امام العلماء أبی عبد الله الشیبانی المروزی الأصل البغدادی
تذکرة الحفاظ.ج2 ص665.ط دارالکتب العلمیة
حاتم بن اللیث:
شمس الدین ذهبی می نویسد:
حاتم بن اللیث . الحافظ المکثر الثقة أبو الفضل البغدادی الجوهری
سیر اعلام النبلاء.ج12 ص519.ط موسسة الرسالة
ابویعلی می نویسد:
حاتم بن اللیث بن الحارث بن عبدالرحمن أبو الفضل الجوهری سمع عبدالله بن موسى وسعید بن داود وإسماعیل بن أبی أویس وإمامنا أحمد فیما ذکره أبو محمد الخلال وکان ثقة ثبتا متقنا حافظا
طبقات الحنابلة.ج1 ص148.ط دارالمعرفة
خطیب بغدادی می نویسد:
حاتم بن اللیث بن الحارث بن عبد الرحمن أبو الفضل الجوهری ... وکان ثقة ثبتا متقنا حافظا
تاریخ بغداد.ج8 ص245.ط دارالکتب العلمیة
مسلم بن ابراهیم الازدی:
از روات بخاری و مسلم و سایر صحاح سته
ابن حجر عسقلانی می نویسد:
مسلم بن إبراهیم الأزدی الفراهیدی بالفاء أبو عمرو البصری ثقة مأمون مکثر عمی بأخرة من صغار التاسعة مات سنة اثنتین وعشرین وهو أکبر شیخ لأبی داود ع
تقریب التهذیب.ج1 ص529.ط دارالرشید
عبدالوارث بن سعید:
از روات بخاری و مسلم و سایر صحاح سته
شمس الدین ذهبی می نویسد:
عبد الوارث بن سعید بن ذکوان التمیمی مولاهم البصری التنوری أبو عبیدة الحافظ عن أیوب وأبی التیاح ویحیى البکاء وعنه ابنه عبد الصمد وأبو معمر المقعد ومسدد مقرئ فصیح مفوه ثبت صالح لکنه قدری مات 18 ع
الکاشف فی معرفة من له روایة فیه الکتب الستة.ج1 ص673.ط دارالقبلة للثقافة الاسلامیة
سعید بن ابی عروبة:
ابن حجر عسقلانی می نویسد:
سعید بن أبی عروبة مهران الیشکری مولاهم أبو النضر البصری ثقة حافظ له تصانیف کثیر التدلیس واختلط وکان من أثبت الناس فی
قنادة من السادسة مات سنة ست وقیل سبع وخمسین
تقریب التهذیب.ج1 ص239.ط دار الرشید
روایت کاملا صحیح السند و روات آن از بزرگان اهل سنت هستند، حالا چرا ابوحنیفه این حرف را گفته، جوابش را بر عهده پیروانشان می گذاریم