مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام | اثبات حقانیت شیعه | پاسخ به شبهات

مدافع امامت

نویسنده وبلاگ: شیعه ایرانی

*نشر تحقیقات علماء و محققین در نقد و رد مخالفین

*پاسخ به شبهات مخالفین و نواصب علیه مذهب شیعه امامیه

*نشر عقائد و فضائل اهل بیت علیهم السلام

*برای دسترسی راحت تر به مطالب از قسمت جستجو و طبقه بندی موضوعی استفاده کنید

* جهت مطلع شدن از مطالب جدید و دریافت کلیپ عضو کانال تلگرام "مدافع امامت" شوید

* از ترجمه متون در خواستی معذوریم

*استفاده از مطالب وبلاگ و کانال تلگرام حتی بدون ذکر منبع بلامانع است

*در صورت مشاهده خرابی لینک تصاویر به ما اطلاع دهید

من فارق علیا فقد فارقنی [مصادر اهل سنت]

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۵۱ ق.ظ

من فارق علیا فقد فارقنی [مصادر اهل سنت]

 

یکی از ادله امامت و افضیلت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام این روایت زیبا است که رسول خدا(ص) در حق آن حضرت فرموده است، در این مطلب به چند مصدر از اهل سنت که این روایت را نقل کرده اند اشاره می کنیم

 

احمد بن حنبل در فضائل الصحابة می نویسد:

 

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبِی، قثنا ابْنُ نُمَیْرٍ قثنا عَامِرُ بْنُ السِّبْطِ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبُو الْجَحَّافِ، عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ ثَعْلَبَةَ، عَنْ أَبِی ذَرٍّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «یَا عَلِیُّ، إِنَّهُ مَنْ فَارَقَنِی فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ، وَمَنْ فَارَقَکَ فَقَدْ فَارَقَنِی»

 

ابوذر غفاری رحمه الله از رسول خدا(ص) نقل کرده که آن حضرت فرمود: اى علی! به درستى که هر کس از من جدا شود، از خداوند جدا شده است، و هر کس از تو جدا شود، از من جدا شده است

 

فضائل الصحابة.ج2 ص704.ط دار ابن الجوزی

 

ابوبکر بزار نیز این روایت را با سند دیگر در مسند خود نقل کرده است:

 

حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْمُنْذِرِ، وَإِبْرَاهِیمُ بْنُ زِیَادٍ، قَالا: نَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَیْرٍ، عَنْ عَامِرِ بْنِ السَّبْطِ، عَنْ أَبِی الْجَحَّافِ دَاوُدَ بْنِ أَبِی عَوْفٍ، عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ ثَعْلَبَةَ، عَنْ أَبِی ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِعَلِیٍّ: «یَا عَلِیُّ، مَنْ فَارَقَنِی فَارَقَهُ اللَّهُ، وَمَنْ فَارَقَکَ یَا عَلِیُّ فَارَقَنِی»

 

البحر الزخار المعروف بمسند الزار.ج9 ص455.ط مکتبة العلوم والحکم

 

حاکم نیشابوری نیز در المستدرک علی الصحیحین آورده است:

 

حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ یَعْقُوبَ، ثنا الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ عَفَّانَ الْعَامِرِیُّ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَیْرٍ، ثنا عَامِرُ بْنُ السِّمْطِ، عَنْ أَبِی الْجَحَّافِ دَاوُدَ بْنِ أَبِی عَوْفٍ، عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ ثَعْلَبَةَ، عَنْ أَبِی ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ: " یَا عَلِیُّ، مَنْ فَارَقَنِی فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ، وَمَنْ فَارَقَکَ یَا عَلِیُّ، فَقَدْ فَارَقَنِی "

 

المستدرک علی الصحیحین.ج3 ص133.ط دار الکتب العلمیة

 

حاکم نیشابوری بعد از نقل حدیث، روایت را صحیح می داند، همچنین هیثمی در مجمع الزوائد و منبع الفوائد بعد از نقل روایت می نویسد:

 

رواه البزار و رجاله ثقات

 

مجمع الزوائد.ج9 ص130.ط دار الکتب العلمیة

 

بررسی سند روایت

 

عبدالله بن نمیر:

 

عبد الله بن نمیر بنون مصغر الهمدانی أبو هشام الکوفی ثقة صاحب حدیث من أهل السنة من کبار التاسعة مات سنة تسع وتسعین وله أربع وثمانون ع

 

تقریب التهذیب.ص27.ط دار الرشید

 

عامر بن السمط:

 

عامر بن السمط بکسر المهملة وسکون المیم وقد تبدل موحدة التمیمی أبو کنانة الکوفی ثقة من السابعة عس

 

تقریب التهذیب.ص287.ط دار الرشید

 

داود بن ابی عوف:

 

داود بن أبی عوف أبو الجحاف التمیمی الکوفی عن عکرمة روى عنه شریک قال عبد الله العبسی حدثنا بن نمیر عن سفیان قال حدثنا أبو الجحاف وکان مرضیا

 

التاریخ الکبیر للبخاری.ج3 ص233.ط دار الفکر

 

ذهبی نیز می نویسد:

 

داود بن أبی عوف [ دس ق ] أبو الجحاف. عن أبی حازم الأشجعی وعکرمة وطائفة وعنه السفیانان وعلی بن عابس وعدة . وثقه أحمد ویحیى . وقال النسائی لیس به بأس . وقال أبو حاتم صالح الحدیث . وأما ابن عدی فقال لیس هو عندی ممن یحتج به شیعی عامة ما یرویه فی فضائل أهل البیت

 

میزان الاعتدال فی نقد الرجال.ج3 ص30.ط دار الکتب العلمیة

 

معاویة بن ثعلبة:

 

ابن حبان در کتاب"ثقات" او را نیز نام برده است:

 

معاویة بن ثعلبة یروى عن أبى ذر روى عنه أبو الجحاف داود بن أبى عوف

 

الثقات.ج5 ص416.ط دار الفکر

 

ابوذر الغفاری:

 

صحابی

 

بنا براین سند روایت صحیح است و هیچ اشکالی در سند دیده نمی شود، به علاوه این که دو تن از علمای اهل سنت حدیث را صحیح دانسته اند

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی